Jawad Sakhi

    Hej! Jag har uppfattningen att enligt regler på skolverket så gäller 90% rätt besvarade frågor på ett prov (även i ett kursprov) motsvarande för betyg A. Det som är konstigt för mig är att i ämnet kemi2 har en lärare som undervisar på en distansundervisning lärcentrum har skrivit att för att få betyget A så behöver eleven att besvara rätt på 100% av dem 8 ganska svåra frågor som har ingått i ett kursprov. Får man verkligen sätta en sådan strikt gräns?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jawad,
    vi som svarar här på FRåGA SYV är SYV-ar, alltså Studie- och yrkesvägledare. Vi har inte kompetens i betygssättningen. Vad jag personligen tycker eller någon annan SYV säger, kommer inte spela någon som helst roll, för att min åsikt eller en annan SYV-s åsikt i betygssättningsfrågor är inte relevant. Detta på grund av SYV-ar sätter inte betyg. Det är lärare som gör det. Men på varje skola så är det Rektorn som är ytterst ansvarig. Du får gärna vända dig till rektor med den frågan som du ställer här nu. Du får också ringa till Skolverket och även anmäla detta till Skolinspektionen. Jag tror inte Skolinspektionen kommer göra någon utredning, men kanske... Du har i alla fall rätt att anmäla det du tycker är fel.
    Om du vill veta vad jag personligen tycker, så är det så här: det finns olika sorters slutprov. Det är stor skillnad på NP, nationella provet i en kurs och ett annat "prov" som läraren själv satt ihop. De gemensamma (centrala) regler på procentsats rätta svar kan eventuellt finnas vad gäller NP (fråga om det när du kontaktar Skolverket). Men om det gäller ett "annat prov" som läraren själv satt ihop då vet ju inte skolverket (eller jag) vad det är för svårighetsgrad på frågorna. Du skriver att det är "ganska svåra frågor", men det är en Bedömning/Uppskattning (det finns med stor sannolikhet möjlighet att hitta ännu svårare frågor att ställa, eller ställa fler frågor och ge begränsat med tid för att svara...). Alltså, om det inte är NP, nationella provet, din fråga gäller, då tror jag inte skolverket kan säga någonting, för de vet ju inte ngt om svårighetsgraden på provet.
    Allmänt gäller: eleven bör göra sitt bästa i de kurser hen läser. Betygssättningen är det läraren som ansvarar för (det är lärarens kompetens). Är eleven missnöjd med betyget, rekommenderas att eleven (eller vårdnadshavare) pratar med läraren först, och sedan, om läraren ej kunde ge svar som kan accepteras av eleven/vårdnadshavare - även vänder sig till rektorn på den aktuella skolan. Över rektorn finns det "huvudman" - som är olika vad gäller kommunala och fristående skolor.

    • Jawad Sakhi :

      Hej!

      Tack för ditt fullständiga och kompletta svar ang. min fråga. Nu förstår jag vad som gäller i mitt fall :)

    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!

    Frågor och svar taggade med 'foundation year' (3 st.)

    • Phuranai

      Behörighet för Foundation year med svensk betyg?

      Så Foundation Year (Pre-Bachelor Preperation Program) programmet som finns nu i Lund Universitet (som styrs av ONCAMPUS LUND) och jag klarat gymnasiet fast inte tillräckligt poäng för det... så frågan är, hur många gymnasiet poäng eller vilken...

      Julia: : Hej!På lu.se/admissions/bachelors-and-masters-studies/preparation-programmes/pre-bachelors-preparation-programme läser man bland annat följande:Entry requirementsIn order to be eligible for... Läs hela svaret
    • Gabriel

      Behörighet med foundation year?

      Om det är så att man inte har tillräckligt med IB-poäng för att komma in på ett program, kan man då få behörighet till något av era program om man läser upp ett så kallat Pathway Program/Foundation Year på ett annat universitet utomlands? Och sedan börjar man studera diploma här i Sverige. Om...

      Anna: : Hej Gabriel,du skriver "för att komma in på ett program" och att du vill få behörighet till ngt. av "era program", men vilket eller vilka program menar du i så fall? Är det ett... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga