Jawad Sakhi

    Hej! Jag har uppfattningen att enligt regler på skolverket så gäller 90% rätt besvarade frågor på ett prov (även i ett kursprov) motsvarande för betyg A. Det som är konstigt för mig är att i ämnet kemi2 har en lärare som undervisar på en distansundervisning lärcentrum har skrivit att för att få betyget A så behöver eleven att besvara rätt på 100% av dem 8 ganska svåra frågor som har ingått i ett kursprov. Får man verkligen sätta en sådan strikt gräns?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jawad,
    vi som svarar här på FRåGA SYV är SYV-ar, alltså Studie- och yrkesvägledare. Vi har inte kompetens i betygssättningen. Vad jag personligen tycker eller någon annan SYV säger, kommer inte spela någon som helst roll, för att min åsikt eller en annan SYV-s åsikt i betygssättningsfrågor är inte relevant. Detta på grund av SYV-ar sätter inte betyg. Det är lärare som gör det. Men på varje skola så är det Rektorn som är ytterst ansvarig. Du får gärna vända dig till rektor med den frågan som du ställer här nu. Du får också ringa till Skolverket och även anmäla detta till Skolinspektionen. Jag tror inte Skolinspektionen kommer göra någon utredning, men kanske... Du har i alla fall rätt att anmäla det du tycker är fel.
    Om du vill veta vad jag personligen tycker, så är det så här: det finns olika sorters slutprov. Det är stor skillnad på NP, nationella provet i en kurs och ett annat "prov" som läraren själv satt ihop. De gemensamma (centrala) regler på procentsats rätta svar kan eventuellt finnas vad gäller NP (fråga om det när du kontaktar Skolverket). Men om det gäller ett "annat prov" som läraren själv satt ihop då vet ju inte skolverket (eller jag) vad det är för svårighetsgrad på frågorna. Du skriver att det är "ganska svåra frågor", men det är en Bedömning/Uppskattning (det finns med stor sannolikhet möjlighet att hitta ännu svårare frågor att ställa, eller ställa fler frågor och ge begränsat med tid för att svara...). Alltså, om det inte är NP, nationella provet, din fråga gäller, då tror jag inte skolverket kan säga någonting, för de vet ju inte ngt om svårighetsgraden på provet.
    Allmänt gäller: eleven bör göra sitt bästa i de kurser hen läser. Betygssättningen är det läraren som ansvarar för (det är lärarens kompetens). Är eleven missnöjd med betyget, rekommenderas att eleven (eller vårdnadshavare) pratar med läraren först, och sedan, om läraren ej kunde ge svar som kan accepteras av eleven/vårdnadshavare - även vänder sig till rektorn på den aktuella skolan. Över rektorn finns det "huvudman" - som är olika vad gäller kommunala och fristående skolor.

    • Jawad Sakhi :

      Hej!

      Tack för ditt fullständiga och kompletta svar ang. min fråga. Nu förstår jag vad som gäller i mitt fall :)

    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!

    Frågor och svar taggade med 'behörighet i matte 2' (2 st.)

    • Adam

      Vad behöver jag läsa?

      Hej! jag vill studera på IHM - Business School till hösten. Jag har godkänt i matematik A men kraven på den utbildningen jag vill läsa är matematik 2a,2b och 2c. Vad exakt är det jag behöver läsa? ingår något av dessa i matematik A? Tack på förhand!

      Liselotte: : Hej Adam,om du har godkänt betyg i Matematik A, som är en kurs motsvarande den nuvarande kursen matematik 1 - behöver du läsa matematik 2. Det går bra att läsa matte 2a eller 2b eller 2c. Det... Läs hela svaret
    • privat

      Vad är skillnaden mellan matte 2a 2b och 2c?

      Hej! Jag har läst matte 1b på gymnasiet (estetiska programmet) och nu vill jag plugga vidare men har inte behörigheten som krävs, alltså matte 2a/2b/2c. Jag förstår inte riktigt hur detta fungerar.. Kan jag som har läst matte 1b på gymnasiet, göra kursen matte 2a, eller måste jag göra 2b?...

      Anna: : Hej Privat! Läs matte 2a eller gör prövning i matte 2a. a-spår är lite lättare. b-spår är medelsvårt och c-spår är avancerat (svårt). Eftersom... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga