Hosam
    Hej
    Jag heter Hosam och jag är leg tandläkare i mitt land (Egypten) och jag vill ansöka om legitimationen som tandhygienist i Sverige.
    Är det möjligt? Det finns inte tandhygienistprogram i mitt land, dessutom jag vill inte ansöka för legitimationen som tandläkare pga flera skäl .
    Jag har läst igenom Socialstyrelsens webbplatsen och skickat flera mejl men inga svar.
    Kan ni hjälpa mig?
    Jag befinner mig i Egypten och har aldrig varit i Sverige förut, jag lär mig svenska på egen hand.
    Med vänliga hälsningar
    Hosam

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hosam,

    du är jätteduktig om du skriver så bra på svenska utan att aldrig ha varit i Sverige!

    Angående legitimationen så är det Socialstyrelsen som bestämmer.

    Ingen kan förbjuda dig skicka in de dokument som de skriver på sin hemsida att de behöver. Att Socialstyrelsen inte svarar beror säkert på att de får jättemånga mail och hinner inte svara snabbt. Jag tror de kommer att svara men deras svar kan dröja. Ha tålamod.

    Jag antar att du själv redan har hittat information på Socialstyrelsens hemsida om vad som gäller om man med utbildning från ett land utanför EU vill ansöka om legitimation som tandhygienist, men jag skickar ändå snabblänk till informationen - se Här>>>.

    Det vi på Fråga SYV kan göra är att ge dig beröm för att du skriver så bra på svenska; hänvisa dig till Socialstyrelsen och förklara att svar kan dröja på grund av stor arbetsbelastning och att önska dig lycka till!

    Vänliga hälsningar

    Liselotte

    • : Tack så mycket Liselotte för ditt snälla svar, jag kommer i sjävla verket skicka mina papper och intyg nästa vecka till Socialstyrelsen via post) undrar jag varför tar de inte emot dokumenten online, det vore jätte snabbare och lättare), jag har redan haft dem vidimerade, bara för att skicka dem i väg. Angående språket jag är kär i ert språk, fast jag bör ägna mer tid åt det svenska språket inlärning om jag vill klara Tisus i nästa provtilfället ) som jag är hemskt rädd för), hoppas jag hinner det.
    • Julia : Varför Socialstyrelsen inte tar emot "papper" online, kan vi tyvärr inte svara på. Fråga Socialstyrelsen varför de inte gör det (det är ju de som inte gör det!) - :) De kanske tar vara på ditt förslag och kan börja ta emot dokument online! :) Roligt att du gillar svenska språket! Läs på och lycka till! Vi hoppas att du klarar TiSUS!