Milla SYV på FrågaSYV

    Fråga Syv utfärdar inte slutbetygen och vi jobbar inte direkt eller dagligen med just den frågan -?Du måste därför gå på det som rektorn på komvux säger - ofta via syv /om hen delegerade det ansvaret till komvux-Syv-en/. Men så här, tror jag, det är: Estetik verksamhet får ej ingå men Idrott B får ingå . Se Skolverkets föreskrifter>>

    Hur föreskrifterna tolkas och om undantag får göras - blir en fråga till rektorn på komvux att svara på. Du kan också kontakta Skolverkets upplysningstjänst; jag tror du får svar från Skolverket att du måste fråga Syv på just den komvux där du ska ta ut ditt slutbetyg och om Syv på  komvux ej kan svara då vänder du dig till komvux-rektorn.

    Självaste "få ut Slutbetyget" är ett undantag som komvux-rektorn kan bevilja men endast om minst en gammal kurs ej kan "omvandlas" eller vars omvandling medför nackdelar till den studerande... det är ofta en tolkningsfråga vad "nackdel" är. Personligen tycker jag att nästan alla som har minst ett godkänt betyg i det gamla systemet som får ingå i ett Slutbetyg har fördel i att få ut Slutbetyget i stället för examensbevis (det är färre poäng och friare kurssammansättning i slutbetyget...) men uppenbarligen kan olika tolkningar göras i den frågan...

    Om komvux-rektorn beviljar läsa mot slutbetyget, gör du planering med syv på komvux och vet exakt vilka kurser du kommer ha i slutbetyget. Annars måste du läsa mot ett Examensbevis (som är standard på komvux sedan 2012), alltså i  ca 8 år.

    Ännu ett problem är den s k 8-års regeln- betygen som är äldre än 8 år får ej tas in i ett Slutbetyg... rektorn på komvux kan dock bevilja ett undantag (den måste beviljas för varje kurs med en rimlig motivering).

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej Milla. Tack för svaret. Får Idrott A också ingå?
    • Anna :

      Nej, Idrott A är, enligt hur vi tolkar Skolverkets föreskrifter, Inte ingå i ett Slutbetyg som utfärdas på Komvux nu-för-tiden, alltså nu, år 2020. Skriver så här för att det kan finnas folk som i sina Slutbetyg har Idrott A sedan innan - då har de fått Slutbetyget på gymnasiet och kanske innan året 2010... Reglerna för Slutbetyget har ändrats flera ggr. En stor ändring var 2010 och sedan är det också skillnad om slutbetyget är från Gymnasiet eller från Komvux. På gymnasiet kunde man få slutbetyg 2013 och tidigare. Från 2014 är det på gymnasiet Gymnasieexamen som är standard.

    • : Hej Anna. Tack för hjälpen.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer