Laura

    Får jag poäng för moderna språk: vietnamesiska steg 3 om jag väljer det som mitt individuella val? I och med att man inte får poäng för hemspråk, kan jag då välja språket under moderna språk. Får jag 100p för det som om jag hade valt något annat av dem individuella valen eller hur fungerar det egentligen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Laura,

    det går bra att göra som du planerar.

    Moderna språk (vietnamesiska eller ett anant språk)3 ger 0.5 i merit, och vilka som helst gymnasiala kurser får läsas inom Individuellt val (av de kurser som din skola kan erbjuda);

    Alltså, om din skola kan erbjuda läsa Vietnamesiska 3, kan du läsa den kursen inom Individ.val (men även om du läser den som U-kurs, utökad, eller inom Programfördjupning eller inom vilken annan kategori som helst) så är det ändå en lika stor kurs och godkänt bety i den ger +0.5 meritpoäng. Att läsa den kursen inom Individ.val är ett av alternativen, men även andra alternativ kan finnas.

    Vänligen
    ANNA