Kurt
    Hej!

    Jag vill göra en prövning på Mattematik 1b där jag har ett C. Det står rätt så förvirrande dock vad som gäller med det betyget. Om jag gör en prövning i matte 1b, och höjer det betyget, får jag byta ut det mot det gamla och söka i grupp BII? Om ja, får jag göra samma sak med Mattematik 2b?

    Jag gick ut gymnasiet för två år sen. Programmet jag ska söka till har matte 1 som krav (grundläggande behörighet) Tack för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kurt, du kan skaffa dig betygen i matte 1a och 2a och de ska i BII, kompletteringsgruppen, räknas in i stället för 1b och 2b.
    I ditt examensbevis från gymnasiet kommer ingenting att ändras. Du ska se till att Antagning.se får både ditt examensbevis + uppgifter om de nya betygen. Om du skaffar dig betygen i matte 1a och 2a /eller i 1b och 2b/ genom att läsa kurserna på komvux eller genom att göra prövningar, spelar ingen roll. I BI, direktgruppen, kommer du fortfarande prövas med det lägre meritvärde och samtidigt i BII - med det högre.

    • : Tack!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!