Zack

    Hej! Jag har precis läst färdigt min sista termin på komvux och det är dags nu att ta ut mitt slutbetyg. Men jag undrar en sak. Det är så att jag har läst fler kurser än vad jag egentligen behöver och har nu ett överskott på 400 poäng. Min fråga är om jag själv får välja vilka kurser som ska ingå i mitt slutbetyg då jag självklart föredrar de kurser som jag fått högre betyg i? Detta gäller de valbara kurserna. Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Zack,
    har du gjort planering tillsammans med SYV "mot ett slutbetyg"? Om ja, kommer ditt slutbetyg utfärdas enligt den planeringen;
    om Nej - behöver du göra en sådan planering. Boka (snarast) tid hos SYV på komvux - för studieplanering, är mitt råd.
    Möjlighet att "välja" vilka kurser som ska ingå i ditt slutbetyg kan begränsas på olika sätt, ex. kan man, som regel, inte ta in kurser som är äldre än 8 år (den så kallade "8-års regeln").

    Vänligen
    L.

    Liselotte