Kvinna

    Hejsan, Om man har läst ett högskoleförberedande program första läsåret (Åk1) och fått minst E i de gymnasiegemensamma ämnen + kärnämnena (Ma, Sv & Eng) och sedan bytar till ett yrkesprogram Åk2 , visst får man sin yrkesexamen om man inte läser Ma 1a (har redan minst ett E i Ma1b)?

    • Tim : du kan ha matematik 1b in i examensbevis från ett yrkesprogram, på gymnasiet ( i stället för matematik 1a). För övrigt måste du uppfylla kraven för yrkesexamen, där minst 400p. yrkesspecifika kurser ingår. Prata med SYV på den gymnasieskola från vilken du vill ta examen.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Veronica,
    om du är 20 år, så tror jag inte du kan "byta program" inom gymnasieskola. Från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år "hör" man till komvux i stället för gymnasieskolan (ungdomsgymnasiet).
    För övrigt, så fick du rätt svar i kommentaren som Tim har skrivit. I examensbevis från gymnasiet får vilken som kurs i matte på nivå 1 ingå, alltså matematik 1b eller 1a eller 1c - oavsett vilket program som examensbeviset avser.

    Svårighet i att hoppa in i år 2 på ett yrkesprogram
    består i första hand i att yrkeskurserna läses i mångt redan under årskurs 1 och hur ska då en elev som ej läst de kurserna i år 1 ska kunna läsa dem i år 2, när hen saknar de nödvändiga förkunskaperna? Så, gymnasieskolorna brukar inte ta in i år 2 om man ej har godkända betyg i alla de kurser som är obligatoriska och som läses under år1, inklusive yrkeskurserna som är specifika för just det aktuella yrkesprogrammet.