Erik
    Hej! Imorgon 3 maj kl. 16.00 är deadline för IM programmen. Betyder det att det inte går att ändra prioteringer, eller önskemål efter i morgon kl 16.00?
    Om man tilleksempel ångrar sitt 1 val, vad gör man då? Tackar man bara nej, och så har man chans på sitt andra val, eller hur fungerar det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik!Inline image 1https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=5985d959ec&view=fimg&th=154736cda1eb3116&attid=0.1&disp=emb&realattid=ii_154736ccaeadc98c&attbid=ANGjdJ_DuERiyq9Zqd9b7LMkm7lXsPLtjS5cHHrNAxtI3ZfWNqtvXswv7l928uhspOVG5Nl2V7HNB5mZrPx-CiR_wiufs0KYqSHfO4woxGM1dj-L2sCknjxycaR2x_M&sz=s0-l75&ats=1462225395252&rm=154736cda1eb3116&zw" />

    Jag antar att du söker gymnasial utbildning i Göteborg eller i en kommun nära Gbg, där ni använder Indra2 - antagningssystemet och att du syftar info som står på första sidan på Indra2 (se ovan).

    Och i så fall handlar det om Intresseanmälan och till bara vissa IM och bara på kommunala gymnasieskolor.

    Introduktionsprogrammen>> är man behörig till om man är obehörig till de nationella programmen (och tvärtom - om du blir behörig till de nationella programmen - blir du obehörig till IM. Man kan inte vara behörig till både och...).

    Vi hoppas att du kommer att få godkända betyg i tillräckligt många ämnen och blir behörig till de nationella programmen, men för säkerhets skull kan du göra Intresseanmälan till IM.

    Om du i din gymnasieansökan blandar IM och de Nationella programmen, blir du behörig till en del alternativ och obehörig - till andra. Ditt antagningsbesked kan i så fall se ut så här:

    1. Yrkesintroduktion - OBEHÖRIG

    2. El- och energiprogrammet på skola nr.1 - Reserv

    3. El- och energiprogrammet på skola nr.2 - ANTAGEN

    4. El- och energiprogrmmet på skola nr.3 - Prövas ej

    Eftersom det står att Intresseanmälan till IM (vissa IM på kommunala skolor) bör göras innan kl.16 den 3 maj - så är det just det som gäller. Efter det datumet kan du ändra dina andra alternativ, som inte har med IM på kommunala skolor att göra.

    Mitt råd är att du söker många alternativ och både för behöriga och för obehöriga... :) dvs förbereder dig på att du blir behörig till de nationella programmen (situation nr.ett) och för att du tyvärr inte blir behörig (situaion nr.två) - att du förbereder dig för båda situationer.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!

    ANNA

    Hej igen!

    jag har nu pratat med gymnasieantagningen i Göteborg och fick svar att "dead"line är kl.16.00 idag och du måste bestämma dig innan dess. Senare (om det visar sig att du bara måste ändra i dina alternativ, dvs en tungt vägande orsak finns) - så kan SYV på din skola hjälpa dig genom att ta kontakt med IM-antagningen i Göteborg och be dem snällt att manuellt ändra i systemet.

    Det är bra om du kan få hjälp av SYV på din skola. Hoppas hen är på skolan idag och har tid att träffa dig! Om inte, kan du också vända dig till Studievägledningen på Vägledningscentrum på Skåneg.20. och på Lindholmen och på den här sidan>>> kan du se när det är öppet för Drop-in (idag, 3 maj kan du besöka Lindholmen från kl.9 till 16 och Skågeg. - från kl.13-18). Där kan du få hjälp med din gymnasieansökan.

    Lycka till! Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    • : Tack för svar. Undrar dock fortfarande, Om man ångrar sitt 1 val på IM kommunal gymnasium, vad gör man då? Tackar man bara nej, och så har man chans på sitt andra val på kommunalt gymnasium eller hur fungerar det? Jag är mest intresserat i dom kommunala IM programmen. Jag kommer få underkänt i matte.
    • Anna : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig.