Jack
    Jag vill verkligen byta program och undrar om det går nu i november utan att köra om året

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Jack,
    från vilket program vill du byta och till vilket program? Det spelar roll. Om programmen är väldigt olika i sitt innehåll - då går det inte.
    Egentligen så är det en fråga till Rektor på den utbildningen dit du vill byta & egentligen är det flera frågor:
    för det första - är du BEHÖRIG till det programmet dit du vill byta?
    om svar är JA, kommer nästa fråga - finns det LEDIG PLATS där du vill gå?
    om svar är JA, kommer nästa fråga - kommer Rektor att fatta beslut att ta in dig?

    Om inte ledig plats finns, då kan du inte byta. Om plats finns, kan Rektor i alla fall säga NEJ pga det innebär väldigt mycket extra arbete för personal /administratör, lärare och rektor/ att ta in elever mitt i läsåret. Du måste ju få rimliga förutsättningar att läsa in kurser och lärarna måste jobba extra med att ge dig handledning, stöd & hjälp - för du har ju inte läst exakt samma som den klassen dit du vill byta.
    Rektor kan anse att de resurser som behövs för att introducera dig som en "sen elev" inte finns och av den anledningen säger Nej till att ta in dig - även om "plats finns".

    Om du är behörig till det programmet dit du vill byta, råder jag dig kontakta alla de skolorna som erbjuder det "nya" programmet & invänta svar.

    Önskar dig lycka till med programbyte!
    Julia SYV
    • : Teknik till samhäll
    • Milla : Jag har precis nu skrivit svar till dig! :-)
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jack! Skillnaden mellan Teknik & Samhällsvetenskapsprogrammet under å k 1 är inte så stor, därför tror jag att det kan gå att byta. Det är fortfarande så att LEDIG PLATS måste finnas och Rektor på SA (på större skolor är det inte en rektor utan flera, som har "delat på" programmen mellan sig).
    Skillnaden mellan TE och SA består i att eleverna på Teknik läser mindre Historia och inte läser Naturkunskap, Filosofi, Psykologi & Moderna språk som obligatoriska kurser.

    På SA är Naturkunskap 1b och Historia 1b obligatoriska kurser som, dessutom, inte får bytas ut.

    Filosofi 1, Moderna språk och Psykologi 1 är också obligatoriska på SA men rektor får fatta beslut om Individuellt anpassat program och då kan de kurserna bytas ut mot andra gymnasiekurser. Problemet i ditt fall är att du ännu inte hann få betyg i några gymnasiekurser. Om du skulle byta efter å k 1 (innan å k 2), då skulle du hinna få betyg i några kurser, som kanske inte läses på SA, men som - enligt beslut om Individuellt anpassat program - skulle ersätta de obligatoriska kurserna på SA.

    Du måste fortfarande kontakta Rektorer på de skolor dit du vill byta och fråga om det finns en plats för dig samt i fall plats finns, om de vill ta in dig nu på en gång eller om de rekommenderar att du byter på sommaren efter åk1.

    Vänliga hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare