jordgubbis

    Hej! Jag har en fråga gällande CSN på tekniskt basår. Räknas den perioden in som gymnasiala eller som eftergymnasiala studier? Alltså, skulle jag kunna ta ett tekniskt basår och sedan plugga vidare, på heltid, i 6 år till med fullt studiebidrag? Om det nu är så, får man då ca 1200 kr (som i gymnasiet) eller ca 3500 kr (som på högskolan) som bidrag när man läser basåret? PS. Jag syftar på KTH:s tekniska basår om det skiljer sig mellan olika skolor :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    frågor om studiemedel besvaras bäst av CSN, för att det är där beslutet fattas och detta, oavsett vad någon annan säger till dig. Jag jobbar inte på CSN. De som gör det kan kontaktas på olika sätt; se kontaktuppgifter på csn.se/kontakt
    Det jag kan säga, för att jag vet att det stämmer är bl.a följande:  förutom att studierna ska vara studiemedelberättigade, så finns det även många andra krav som man ska uppfylla. I grunden måste man ha Principiell rätt till svenskt studiestöd.  Ang.hur mycket pengar kan man få ut i studiestöd, så gäller bl.a följande (vilket du också kan läsa om på CSN´s webb): från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år har man rätt (om man i övrigt uppfyller kraven) till Studiemedel och inte längre till Studiehjälpen, som de flesta gymnasieelever får. Studiemedel består av bidragsdel och lånedel. Låna är frivilligt.
    Studier på basår och basteriner på högskolenivå (universiteten) är de så kallade för-utbildningar. Av vilken "pott" inom studiemedel som veckorna tas har ändrats förut och kan ändras igen. Det har också tidigare funnits basåren där en del av veckorna tagits av gymnasie-potten och en annan del - från högskole-potten. Som sagt, frågorna om studiemedel besvaras bäst av de som jobbar på CSN.
    Du kan t.ex inga till CSN på 0771-276 000 och ställa din fråga på telefon.
    Jag har nu ringt och pratat med en sakkunnig som jobbar på CSN och fick svar om att det senaste (som gäller nu och framåt - våren 2023 och framåt) är att studiemedel för studier på basåren och basterminerna tas av gymnasie-potten (ej av högskole-potten), så du efter studier på basåret kommer fortfarande (i princip) ha dina 6 läsår med studiemedel på högskolenivå "intakta".
    ang.hur mycket (summa) pengar du kan få - se csn.se/fragor-och-svar/hur-mycket-pengar?

    Studie- och yrkesvägledare