Elev
    Hej
    Är det obligatoriskt att läsa engelska 6 för att kunna få examensbevis från komvux?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ziba,

    på komvux finns möjlighet att läsa mot Högskoleförberedande examen eller mot Yrkesexamen.
    I yrkesexamen ingår endast engelska 5 som en kurs (inom ämnet Engelska) med godkänt betyg.
    I högskoleförberedande examen ingår både eng 5 och 6 som båda måste finnas med - med godkända betyg.
    Om man får ut yrkesexamen, utan godkänt betyg i eng 6, kan man läsa eng 6 senare och i så fall lägger man till även det betyget till examensbevis. Utan godkänt betyg i eng 6 blir man inte behörig till högskolestudier.