Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    folkhögskolornas allmänna kurser leder till OMDÖME, inte till gymnasieexamen. Med Studieomdömet från en folkhögskola (där det står att du har grundläggande behörighet till högskolestudier) kommer du prövas i BF-urvalet. Högsta möjliga omdöme är 4.0. Omdöme från en folkhögskola (om grundläggande behörighet) kan man, som snabbast uppnå på ett läsår.
    Så vitt jag vet gör man inte ngt "gymnasiearbete" på en folkhögskola men man utför kanske "motsvarande arbete" på något sätt.
    Om du vill få Examensbevis, då måste du komplettera på komvux. På komvux gör du komvuxarbete (som är en motsvarande kurs till gymnasiearbete). Komvuxarbete kan man på heltid göra på fem veckor.
    Jämför: på en folkhögskola behöver du läsa minst ett läsår. På komvux, om du endast saknar gymnasiearbete, kan du få ut examen efter studier på heltid i 5 veckor. Du kan annars försöka köra båda vägarna samtidigt: på en folkhögskola läsa mot omdöme och samtidigt försöka få godkänt betyg i komvuxarbete på komvux. Lyckas du med det, så har du både gymnasieexamen (från komvux) och omdöme från en folkhögskola - och du kommer i så fall prövas både i BII och i BF urvalsgrupperna. I BII kommer du prövas med det meritvärde som räknas ut på de kurserna (betyg i kurserna) som kommer ingå i ditt examensbevis från komvux; och i BF-urvalsgruppen kommer du prövas med omdöme från en folkhögskola. I varje urvalsgrupp får du en ny chans, så det är, som regel, fördelaktigt att prövas i flera urvalsgrupper.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Halima : Jag har tekniskt sätt inte klarar matte 1b men ska studera detta på folkhögskola kommer jag få betyg I detta I slutet av studierna eller blir det endast omdöme? Med en utbildning från folkhögskola har jag lika möjligheter att söka jobb och söka vidare studier för mig eller förlora jag tid på folkhögskola och måste istället studera på komvux för att få upp dessa betyg till godkänt?
    • Milla :

      Vill man få jobb direkt efter studier på gymnasienivå då är det mycket fördelaktigt att skaffa sig ett Yrke, t.ex att läsa mot Yrkesexamen som Fordonsmekaniker, eller som Undersköterska, eller som Florist, eller som Elektriker, eller som Byggnadsarbetare, Fastighetsskötare eller en annan yrkesutbildning/kurspaket som komvux kan erbjuda plats på. Då skaffar man sig ett yrke samtidigt som man skaffar sig "allmän gymnasiekompetens" och i så fall har man många dörrar öppna - både mot arbetsmarknaden men kan även söka till utbildningar bland annat på Yrkeshögskola. Inkluderar man inom sin yrkesexamen även kurser för behörighet till universitetsutbildning (vilket är helt möjligt) då kan man även komma in på högskole-universitetsutbildning direkt efter det att man tog ut yrkesexamen från KOMVUX (eller från gymnasiets yrkesprogram). - Om man inte har lärt sig ngt yrke är möjligheterna på arbetsmarknaden inte så många, tyvärr. ... Vad gäller få behörighet till eftergymnasiala studier, så kan man skaffa sig den behörigheten både på komvux och på allmänna kurser på en folkhögskola. Det du skriver om att "förlora tid" om du kommer läsa på en folkhögskola, så beror det på om du tar dina studier på allvar, gör ditt bästa, skaffar dig goda kunskaper och uppnår högt omdöme. Vid högt omdöme (3.0 eller 3,5 eller högsta möjliga 4.0) har man rimlig chans att komma in på universitetet /beror så klart på hur populär universitetsutbildningen är... Det går inte att på förhand garantera att någon, t.ex du, kommer in på en viss utbildning eller får jobb. Men om du vill ha "all dörrar öppna", alltså även ha en god chans att börja jobba snarast, så fundera på att boka tid med SYV-en på komvux och göra planering mot en yrkesexamen. Mot vilka yrken som komvux i din kommun kan erbjuda dig att läsa måste du få reda själv (se på din kommuns hemsida eller fråga de som jobbar på komvux i den kommunen där du är folkbokförd).

    • Milla :

      Vad gäller matte, så är godkänt betyg (lägst E) i Matematik 1a obligatoriskt att ha för att kunna ta ut examensbevis från komvux (samma krav som på gymnasiet). På folkhögskolan läser man "motsvarande innehåll" i matte (lägst det som motsvarar matematik 1a) och måste uppvisa godkända kunskaper för att uppnå omdöme om grundläggande behörighet till högskolestudier.