Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Vivianne!
    Går du på grundskolan i åk9? För mig just nu ser det ut som om du är 53 år gammal! :)

    För att bli behörig till gymnasiet - måste man ha godkända betyg från vårterminen i åk9 på grundskolan i minst 8 ämnen, av dem är det svenska, engelska & matte + fem andra valfria ämnen - detta för att bli behörig till yrkesprogrammen.
    Det krävs flera godkända betyg för högskoleförberedande program.

    Om du blir godkänd i sv, eng och matte (enbart) och inte i några fler ämnen - blir du inte behörig till gymnasiet nationella program.
    De alternativ som då finns är
    1. gå om åk9 på grundskolan
    2. söka till IM, introduktionsprogrammen på gymnasiet http://www.gymnasieguiden.se/program/IM

    Vilken lösning man väljer beror på situationen och på vad eleven och föräldrarna (vårdnadshavare) önskar.
    Du är inte myndig och dina föräldrar (vårdnadshavare) har väldigt mycket att säga till om var du går i skola.
    Du får givetvis ÖNSKA och FÖRESLÅ den lösningen som du tycker blir bäst för dig.

    Mitt råd är att du gör ansökan till gymnasiet och söker både nationella (kanske i första hand Yrkesprogrammen) och till IM - många olika alternativ till gymnasiet (för att det kostar inget att göra ansökan och det är bra som "back up") - för vi hoppas ju att du blir BEHÖRIG till gymnasiet.

    Om du redan nu vet att du inte kommer att uppnå godkända betyg i många ämnen på grundskolan, kanske kan dina vårdnadshavare ansöka om anpassad studiegång. Det innebär att du läser färre antal ämnen, kanske bara 8 ämnen (av dem sv, eng och matte) - med mål att få godkända betyg i just 8 ämnena. Då blir du i alla fall behörig till Yrkesprogrammen, till alla den 12 stycken som du ser lite längre ner på sidan:
    http://www.gymnasieguiden.se/program klicka på programnamn och du får fram info om programmet med alla dess inriktningar.
    Vård- och omsorg har inga inriktningar men alla andra 11 yrkesprogrammen har flera inriktningar.

    Bästa hälsningar och jag håller tummarna för dig!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Om behörighet till olika gymnasieprogram finns bra info på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet
    • : Hahaha.... 53 år och kvar i skolan. Det är kris det! Tack för fantastisk bra o snabbt svar. Ska vidarebefordra det till sonen:-)
    • Milla : Vi på Fråga SYV blir glada om våra svar blir till hjälp! Jag har även utökat mitt tidigare svar lite grand nu... :)