Julia
    Jag studerar Handel och administration första året men vill byta till Vård och omsorg efter sommaren. Hur ska jag göra?

    Och kan jag ha feriepraktik i sommar (har redan sökt) utan att gå i skolan?? Tänkte om jag hoppade av nu? det är bara 2 månader kvar ungefär! Och kan jag få ha kvar studiebidraget eller kommer jag inte ha pengar alls? Är i stort behov utav dom.

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Tråkigt att programmet inte passade! Ibland måste man dock välja fel för att välja rätt.

    Ofta måste du välja om från ettan om du vill byta program helt och hållet. Då får du kontakta din Studie- och yrkesvägledare på skolan så du får all information om hur du väljer om.

    Vill du se om du har möjlighet att börja år två så får du kontakta den skolan du vill byta till och fråga om det är möjligt - det kan vara så att du missat många av deras kurser på VO.

    Hoppar du av dina studier nu så dras ditt studiebidrag in - det kan man bara få om man pluggar på heltid. Det kan alltså vara en bra idé att du går kvar fram till sommaren. Kanske får du betyg i kurser som du har tillgodo när du börjar nya programmet?