Sofia
    Jag läser media vilket är ett högskoleförberedande program. I 1an läste jag matte 1b, i tvåan hade vi ingen matte och nu i 3an har jag valt till matte 2b som individuellt val. Jag känner dock att 2b är alldeles för svårt för mig så skulle vilja läsa 2a. Får jag göra det?

    Högskoleprogrammet jag ska läsa vidare till sedan kräver antingen 2a, 2b eller 2c.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sofia!
    Du har rätt i att för behörighet så räcker det med godkänt betyg i Matematik 2a - till många högskoleutbildningar.

    Det kan finnas några olika lösningar:
    - prata med din lärare i matematik och fråga om det är troligt att du kan uppnå godkänt betyg i Matematik 2b.
    Jag förstår att du har det lite svårt med matte och vill därför läsa Matematik 2a.

    - du kan komplettera med Matte 2a efter gymnasiet genom studier på Komvux eller genom att göra en prövning. Om prövningar kan du läsa på http://www.fragasyv.se/info/provning

    - läsa matte 2a på gymnasiet i stället för 2b... ? det är en svår fråga. Det är på Yrkesprogram som man får läsa Matematik 2a.
    På högskoleförberedande program läser man 2b (eller 2c).
    Rektor kan fatta beslut om Individuellt anpassad program men du läser redan i åk3 och ett av villkor är att beslut om individuellt anpassat program måste fattas innan utgången av åk2.
    Kan man "komma runt" det på ngt. sätt?
    Kanske kan man göra det - genom att sätta Matte 2a som Utökad kurs med U_markeringen i Examensbeviset. För det måste du läsa 100 poäng extra, en utökad kurs. För det krävs rektors beslut - om att du får läsa en utökad kurs.
    Då läser du på mer än heltid, vilket kräver mer ansträngning från din sida och andra betyg kan ev.bli lite "lidande".
    Detta tycker jag du bör diskutera med SYV på din skola som sedan "tar det" med rektorn.

    I vilket fall så tycker jag det är bra att du läser matte nu, även om du skulle få F betyg i matte 2b så får du med dig vissa kunskaper och kan lättare läsa upp den på Komvux eller göra prövning i Matte 2a efter gymnasiet och förhoppningsvis få betyg som även är högre än E.
    E-betyg räcker för behörighet men alla behörighetsgivande kurser (även utökade eller de som du kompletterar med efter gymnasiet) räknas med i ditt Jämförelsetal.

    Tips om en mycket bra mattesida www.matteboken.se

    där du kan repetera "gamla kurser" och läsa "framåt" på egen hand. Det är gratis.
    www.mattecentrum.se driver också Räknestugorna där man kostnadsfritt kan få hjälp med matte.
    Tyvärr så ser jag ingen Räknestuga i just Uddevalla http://www.mattecentrum.se/raknestugor men se om det finns i någon stad dit du kan pendla.
    Fråga också på biblioteket om det finns läxhjälp.
    Din mattelärare kan också berätta om vilken hjälp som finns på skolan eller i din stad för övrigt.

    Jag hoppas mitt svar blir till någon hjälp!
    Jag beklagar att jag inte kan hitta en lätt och smidig lösning och lova dig att det löser sig snabbt och bra!
    Hör gärna av dig senare och berätta hur det går.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare