Kilian
    Får en skola efter att ha bedrivit undervisning i ett specifikt språkval under flera terminer avbryta denna och tvinga berörda elever att välja ett annat språk?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är för lite info i din fråga: gäller det grundskola eller gymnasiet ? Vilket språk och fick ni veta Anledning ?

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Det handlar om en grundskola och språket tyska. De säger att det är för få som läser språket, men jag tycker i så fall att det är orättvist mot eleverna att påbörja tyskundervisning med en grupp och bedriva denna i flera terminer för att sedan plötsligt ändra sig och säga att gruppen är för liten.

    • Anna :

      Det är en "skol-Juridisk fråga". SYV är inte jurister.
      Mitt råd är att du/ni kontaktar Upplysningstjänsten på Skolverket; tel.nr 08-527 332 00 och tel. tider varierar under kontorstider, ofta är det kl.9.30-11.30 och/eller kl.13-15 på vardagar. ... Om du/ni anser att skolan har agerat felaktigt, har ni rätt att anmäla till Skolinspektionen.