Ida
    Hej!

    Jag funderar på att utbilda mig till fastighetsmäklare och undrar vad intagningspoängen brukar ligga på? (betyg från gymnasiet och högskoleprovet)
    Vad finns det för skolor som erbjuder utbildningen?

    Tack så mycket på förhand! /Ida

    1 Svar

    Hej Ida!

    Följande skolor har mäklarutbildning:

    Malmö Högskola
    Fastighetsförmedling 180 hp

    Högskolan i Gävle
    Fastighetsmäklarprogrammet 180 hp

    Karlstads universitet
    Fastighetsekonomi 180 hp

    Högskolan Väst
    Mäklarekonom 180 hp

    Högskolan i Halmstad
    Bygg- och fastighetsekonomprogrammet 180 hp

    SLU i Uppsala
    Mäklarspåret

    KTH i Stockholm
    Kandidatutbildning Fastighetsutveckling med fastighetsförmedling 180 hp

    Luleå universitet
    Fastighetsmäklare 120 hp

    Här kan du se tidigare års antagningsstatistik: http://statistik.uhr.se/
    Till exempel så hade Kandidatutbildning Fastighetsutveckling med fastighetsförmedling 180 hpi stockholm 2014 följande:
    HP (högskoleprovet) - 1.15
    BI = Gymnasiebetyg utan komplettering (Urvalsgrunden Betyg) - 18.30
    BII = Gymnasiebetyg med komplettering (Urvalsgrunden Betyg) - 18.82

    Tänk på att du behöver Grundläggande behörighet
    och dessutom Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A4)

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV