Nora

    Hej , Om man får F i matematik 3c får jag läsa matematik 4? Eller måste man ha godkänt i 3:an.? Jag läser på komvux . En annan fråga . Jag gjorde nationella prov för matematik 3c för vt 2022 . Är det sant att man behöver 15 poäng för att få godkänt ? Alltså e ? Jag läser komvux och vi fick göra nationella prov matematik 3c för vt 2022. Jag skulle vara så tacksam om ni svarar ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nooralhuda!

    gymnasiekurs matematik 4 baserar sig på matematik 3 (3c eller 3b); om man inte har kunskaper som motsvarar lägst betyget E (godkänt) i matematik 3b eller 3c, saknar man förutsättningar för att klara av (få godkänt betyg) i matematik 4 därför tror jag inte du får plats på kursen matematik4 på komvux.
    Vad gäller betygssättningen (bland annat hur många poäng man behöver uppnå för att få godkänt betyg på nationella provet eller på kursen) så är det lärarens kompetens. SYV är inte lärare och sätter inte några betyg, så ställ den frågan till din lärare.
    Det jag som SYV kan säga är att betyget sätts på kursen, och kursbetyget behöver inte vara detsamma som betyget på nationella provet. Läraren får sätta godkänt betyg på kursen även om den studerande fick F på nationella provet, om läraren anser att den studerande har tillräckliga kunskaper.
    Se om du kan ansöka om att få läsa matematik 3b (som är en lite annorlunda, lite lättare kurs än matematik 3c). Om du får godkänt betyg i matematik 3b, så är du sedan behörig att läsa matematik4. Komvux kan dock vägra ge dig plats varken sig på matematik 3c eller 3b på ett tag. Komvux kan bedöma att du (i alla fall just nu) saknar förutsättningar att uppnå godkänt betyg i matematik på nivå 3 och med det även på högre nivåer, t.ex matte4. Det är inte ovanligt att komvux väntar i minst ett år innan man får läsa samma kurs igen, i vilken man förut fick F-betyget.
    Om du anser att du trots F har tillräckliga kunskaper och borde ha fått godkänt betyg, se om du hittar var du kan anmäla dig till en prövning. Oftast är det svårare att få högre betyg på prövningen än man fick i slutet av en läst kurs, men du kan inför prövningen läsa på och förbereda dig så gott du kan, göra ditt bästa, så kanske du klarar av få godkänt betyg på prövningen. Får du godkänt betyg på prövningen i matematik 3b eller 3c, så är du behörig att läsa matte4 och komvux borde i så fall inte vägra ge dig plats på kursen matematik4.
    För övrigt gäller: matematik4 är inte en obligatorisk kurs för att få ut examensbevis från komvux. Läser du mot examensbevis inom område Naturvetenskap-Teknik, är upp till matematik 3c obligatoriska kurser (matematik 3c kan ingå med F-betyget i ditt examensbevis). Det kanske är så att den högskoleutbildning du siktar på kräver för särskild behörighet matematik4 och i så fall förstår jag om du vill läsa matematik4, men utan tillräckliga förkunskaper saknar du förutsättningar att få godkänt betyg, så se i så fall till att skaffa dig tillräckliga förkunskaper eller tänk om och sikta på en annan högre utbildning, som inte kräver högre mattekurser än matematik 2 (jag utgår ifrån att du har godkända betyg i matematik 1 och 2). Det finns många eftergymnasiala utbildningar som inte kräver mer matte än matematik2. De utbildningarna finns både inom högskola-universitet och inom yrkeshögskola.