Ted
    Hej jag har precis gått ut gymnasiet och fått mitt examensbevis men fick f i svenska 2 kan jag gå om den kursen på något sätt?. Jag går el och energiprogrammet och måste få minst e i alla ämnen, räcknas de in i det då om jag går om kursen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ted!
    Om du redan fick ditt Examensbevis, då är du nu behörig att läsa på Komvux. Du Ansöker till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Du kan söka plats på kursen och medan du väntar på Antagningsbesked, kan du även undersöka villkor för Prövning i din kommun.
    Det kan hända att du eventuellt kan bli avgiftsbefriad (Prövningen kostar normalt sett 500 kr.) - pga du har F i kursen (några kommuner har den regeln att första gången man gör prövningen i kursen i vilken man har betyget F, behöver man inte betala). Du kan testa göra Prövning först. Vi hoppas det går bra. Annars kan du senare läsa kursen och få betyg i slutet av kursen.

    Undrar varför det är viktigt att ha E i alla kurser? Är det för att komma in på någon utbildning? Varför jag frågar om det? Jo, för att vi känner inte någon utbildning som ställer krav på att man ska ha "minst E i alla kurser" - det skulle vara bra för oss att få veta om sådana krav finns (och i så fall - på vilka ställen de finns).

    Lycka till!
    ANNA