Channon
    Hej, för ett år sen hade jag gått på komvux och läste svenska 2. Från början fick jag B i alla mina uppgifter och inlämningar men när det kom till slut provet så kunde jag inte gå pågrund av plan ändringar så det slutade med att jag fick ett F på hela kursen.

    Så mina planer idag är att studera klart och fortsätta på den målet jag hade innan. Så min fråga är, ska jag börja om hela svenska 2 eller går det att kontakta skolan o fråga om jag får göra slut provet direkt?.

    Channonj

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej!

    Svenska 2 är en 100 poängskurs, som på heltid läses på 5 veckor.
    Jag tror inte "skolan" där du läste kommer att erbjuda dig att kostnadsfritt göra slutprovet; detta pga de måste inte göra det och att anordna ett "slutprov" (prövning) kostar i lärartid och andra omkostnader (administrativa utgifter av olika slag) ca 1500 kr och det "lågt räknat", ofta mer.
    För att "skola" ska ta emot en studerande vill de få betalt för att kunna erbjuda antingen Undervisning (för undervisning är det Komvux som betalar) eller Prövning.
    Prövningsavgift är på 500kr för dig som privatperson, men egentligen kostar det mer att anordna prövningar.
    För dig är det fördelaktigt att få en utbildningsplats /då slipper du betala prövningsavgift + du får undervisning/handledning och kan lättare uppnå högre betyg/ - så jag skulle söka plats på kursen. Har man bra kunskaper, kan man klara kursen på distans eller på "flex" (flexibelt upplägg) snabbare än på fem veckor: 5 veckor är det vid "normal studietakt", dvs om man läser svenska 2 på heltid.
    ****

    Du får givetvis kontakta "skolan" men jag tror du får ett Nej och hänvisning att du antingen får söka plats på kursen via Komuvx
    eller
    att du bör söka var du kan anmäla dig till en Prövning.

    Vänligen

    Julia syv