Ida

    Går det att ta en fil kand i rättsvetenskap med fristående kurser? Jag har ett arbete jag trivs med och läser mest distanskurser för att jag tycker det är roligt, högpoängen har nu börjat hopa sig, främst inom juridik. Jag funderar nu på att eventuellt försöka få en kandidatexamen med mina kurser. Finns det några möjligheter till en fristående kandidatexamen med något inom/ikring juridik som huvudämne?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    för att kandidatexamen skulle kunna utfärdas, måste bl.a en kandidatkurs finnas med bland dina meriter - med rätt innehåll. Så vitt vi på fråga syv vet, erbjuder inte ngt lärosäte i Sverige idag ngn kandidatkurs i juridik, och på så sätt kan man inte ta ut "jur.kand" (vilket tidigare fanns möjlighet till).
    Förändringar i utbildningsutbudet sker ständigt. Jag vill därför råda dig till att kontakta alla de lärosäten som har juridiska kurser i sina utbud och fråga om de känner till att ngt lärosäte skulle inom kort börja erbjuda kandidatkurs i juridik.
    Vänligen
    Julia