Emma
    Hejsan!

    Jag undrar vad som egentligen är skillnaden mellan en filosofie kandidatexamen i företagsekonomi och en ekonomi kandidatexamen? Hur skulle arbetsgivarna se på detta och kan man väljas bort för att man "bara" har en filosofie kandidatexamen i företagsekonomi istället för en ekonomi kandidatexamen?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Cornelia,

    Filosofie kandidat, fil.kand., FK, är en akademisk titel som kan användas av den som avlagt kandidatexamen vid högskola eller universitet efter studier inom den (förutvarande) filosofiska fakulteten, det vill säga humanistisk, samhällsvetenskaplig och matematisk-naturvetenskaplig fakultet.

    Ekonomie kandidatexamen omfattar 180 högskolepoäng (hp) där minst 90 hp består av studier med successiv fördjupning inom huvudområdet.

    Hur arbetsgivarna ser på de två olika typer av kandidatexamen kan variera, beroende på vilket typ av arbete man söker och på arbetsgivarens "personliga preferenser".

    Arbetsgivaren får anställa vem hen själv vill. Arbete som ekonom kräver inte någon typ av legitimation. Därför står det arbetsgivaren fritt att ge jobbet till vem han tycker är mer kvalificerad.

    Du kan samråda med studievägledare på de institutioner där ekonomiutbildningar ges. Prata också med arbetsvägledare på arbetsförmedlingen. Dock tror jag inte någon kan ge dig ett exakt svar på vilken utbildning, generellt sett, är bättre att gå för att få större chans att få jobb som ekonom<<.

    Om du vill bli Civilekonom<<, behöver du skaffa dig en fyraårig utbildning på heltid, 240 högskolepoäng.