Lukas
    Hej! Jag hade för ett tag sedan gett upp mitt sköande av colleges i usa då kostanden skulle bli så hög. Nu har jag dock sett att man kan söka så kallat Financial aid som hjälper till med kostanderna ordentligt.

    Min fråga, är det bara jänkare som kan nyttja financial aid eller gäller det studenter från europa också?

    Om ni tittar här https://colleges.niche.com/search/sm1-computer-engineering/st-ca/ och hovrar musen över t.ex University of souther california som är en riktigt högrankad skola så blir kostanden för ett år omkring 46 000usd men average financial aid ligger på omkring 35 000usd och det skär ju ner kostanden för skolgången ordentligt.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Lukas,
    jag tycker att du kan med fördel vända din fråga till de Colleges i USA där du vill studera. De vill ha dig som sökande till deras utbildningar och kommer därför att ge dig all hjälp som de bara kan. De har också kunskap (eller skaffa sig kunskap) i fall sökande från Europa kan få Financial Aid.
    Eller så kan du bara SÖKA och se vad du får för svar ang. Financial Aid. Om de kan bevilja för sökande från Europa, får du det beviljad eller så får du svar att de inte kan bevilja.
    Det måste också gå att hitta kontaktuppgifter till de som administrerar Financial Aid (i fall det är jobbigt att fylla i en lång ansökan och du vill på förhand veta i fall det är lönt...).
    Med vänlig hälsning & stort lycka till!
    Mikael SYV