Anderas

    Hejsan! Jag har jätte svårt att hitta en högskoleutbildning för mig. Jag är väldigt intresserad av ekonomi och finans; och skulle vilja gå någon utbildning inom finans men den utbildning vill att jag ska ha gått någon annan utbildning innan jag läser den och är super förvirrad om vad jag ska göra. Mina frågor: -Hade ni kunnat hjälpa mig hitta en utbildning inom finans inom företagande. Det kvittar om utbildningen är på Svenska eller Engelska. - Vad menas att jag ska ha läst innan om jag hade valt att läsa denna utbildning(vilken utbildning då) : https://lusem.lu.se/study/masters/programmes/finance/requirements Det var allt. Tack för allt super bra hjälp man får här från er, uppskattas otroligt mycket!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hejsan, länk du skickade till är till Masterprogram, alltså utbildning på avancerad nivå = år 4 och 5 på högskolenivå.
    Innan man kan komma in på år4 ska man ha läst åren 1-3 på högskolenivå, alltså uppnå Kandidat-examen.
    De sökbara högskoleutbildningar i Sverige finner du på www.antagning.se - du ska välja Grundutbildning eller "utbildning utan krav på tidigare högskolestudier" (jag antar att du inte har några godkända betyg på högskolenivå).

    • : Jaha okejj. Vad menar du med godkända betyg för högskolenivå? För jag går år 2 i gymnasiet så jag har inte fått alla mina betyg än!
    • Anna :

      För behörighet till masterprogram (och magisterprogram) behöver du examen från 3-årig HÖGSKOLEUTBILDNING (kandidatexamen). På gymnasiet läser du mot Examensbeivis från gymnasiet. Sedan, kan du förhoppningsvis komma in på högskoleutbildning (på en högskola eller på ett universitet - du börjar då med utbildning på "Grundnivå"; de första 3 åren på högskola eller universitet ligger på grundnivån); om du efter 3 år på högskole/universitetsutbilnding tar ut KANDIDATEXAMEN, blir du behörig att söka utbildningar på Avancerad nivå: magisterprogram (ett-åriga) och masterprogram (2 åriga).

    • :

      Tack för svaret och jag förstår vad du menar nu. Men om jag hade läst någon av dessa utbildningar för att senare läsa vidare till det masterprogrammet?

      https://ehl.lu.se/utbildning/program-och-kurser/nyborjarprogram/bsc-economy-and-society

      http://ehl.lu.se/utbildning/program-och-kurser/nyborjarprogram/ekonomie-kandidatprogrammet

      - https://ehl.lu.se/utbildning/program-och-kurser/nyborjarprogram/bsc-international-business

    • Mikael : Utbildningsutbudet är inte konstant; den förändras. Vilka masterprogram som kommer finnas om 3 år är det ingen som kan säkert veta idag. Om du siktar in dig på ett visst masterprogram, men den finns ej sedan, när det är dags för dig att söka; vad gör du då? Jag tycker därför att du bör välja ett kandidatprogram (helst flera) som du söker till efter gymnasiet och tänk även på att du ska kunna börja jobba direkt efter kandidatprogrammet (om du ej vill läsa mer sen eller om du söker men ej kommer in på ngt masterprogram). Utbud av högskoleutbildningar i Sverige med start Hösten 2021 blir klart till mitten på mars 2021 då anmälningsperiod börjar.
    Läs alla kommentarer