Thomas
    Hej! Jag vill läsa finansekonomi och undrar om jag då har möjligheten att läsa vidare till yrken som exempelvis civilingenjör i universitetet. Vad har jag för behörigheter att läsa vidare till och behöver jag ta extra kurser för att bli exempelvis civilingenjör?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Utbildningsutbudet på högskolenivå och behörighetskraven kan ändras om några år.? Idag krävs det lägst matte 3b eller c för att få lov att läsa ekonomi på högskola.

    Läs så mycket matte du kan, t.ex läs matte 4 om du kan och har du möjlighet att läsa kurser i ekonomi på gymnasiet, gör det fast det ställs inte som krav för att kunna läsa ekonomi på högskola/universitetet.

    • : Ok, men har jag mer chans att läsa vidare till civilingenjör ifall jag väljer teknikprogrammet inriktning Informations- & Medieteknik?
    • Liselotte : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Thomas!

    Behörighet till Civilingenjörprogrammet är godkända betyg i Matematik 4, Fysik2 och Kemi 2 - och till alla utbildningar på högskolenivå måste man också alltid ha Grundläggande behörighet.

    Grundläggande behörighet kan man få på vilket gymnasierogram som helst. Fysik och kemi läser man på Naturvetenskaps- och på Teknikprogrammet. Kurser upp till Matte 4 kan man i princip läsa på vilket gymnasieprogram som helst.

    När man söker till en högskoleutbildnig, är det ingen som tittar på vilket Program>> man läste på gymnasiet, utan Antagning.se kontrollerar att man är Behörig - dvs har både grundläggande och särskild behörighet.

    Alla behöriga sökande konkurrerar sedan om utbildningplats med sina meritvärden (betygssnitt + de eventuella meritpoängen).

    Det kan man jämföra med gymnasieantagningen: det är ju ingen som frågar vilken grundskola man gick på, utan man ska vara Behörig till ett visst gymnasieprogram och sedan konkurrarar om utbildningsplats med sina betygspoäng.

    De kurser som krävs för Särskild behörighet till civilingenjörutbilningen ingår som obligatoriska i inriktning TeknikvetenskapTeknikprogrammet (och också i inritning Naturvetenskap på Naturvetenskapsprogrammet). Om kurserna inte är obligatoriska (som t.ex på andra inriktningar på Teknikprogrammet) kan det inte garanteras att du ska få läsa dem.

    Blir du inte behörig på gymnasiet, kan du komplettera på komvux eller genom självstudier och prövningar. Du blir i så fall något "försenad" - kanske en termin eller ett år och ska kunna söka till civilingenjörutbildningen senare, dvs inte direkt efter gymnasiet.

    Jag rekommenderar att du läser information på följande hemsidor: om behörighet till högskoleutbildningar här>>

    Programplan för Teknikprogrammet här>>

    och

    om yrken:
    Civilingenjör här>> och Civilingenjör inom bioteknik här>>

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte