Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du får gärna kontakta de som jobbar på de utbildningar som intresserar dig och fråga om de känner till att någon av deras f d studerande fick jobb inom det område som du vill jobba inom. Vidare gäller också att det är ibland ganska svårt att komma in på en yrkeshögskoleutbildning (utbildningarna är populära och många söker till dem). Om vi tar utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/bank-och-forsakringsradgivare som exempel... Till start i september 2023 skulle man ha sökt senast 17 april 2023. Nu kommer ansökan till hösten 2024 öppnas i februari 2024 och ska pågå till mitten av april 2024. Det är inte så många platser på sådana utbildningar, och även med viss "överintag" så tas kanske in max 45 personer per år och det är inte ovanligt med t.ex 20 behöriga sökande på varje plats.
    Mitt råd är att du söker till alla de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av och ser om du kommer in på någon av dem. Det är inte ovanligt att en person söker till väldigt många olika utbildningar men tyvärr inte kommer in på någon av dem. Yrkeshögskoleutbildningar är kända för att vara "korta, praktiska" och leda raka vägen in på arbetsmarknaden och därför är de mycket populära.

    Studie- och yrkesvägledare