Robert
    Studerar till socionom (YH) på en svenskspråkig högskola i Finland. Hurdana är arbetsmöjligheterna med en sådan examen i Sverige? Vad är man kvalificerad att arbeta som/med? Kan man arbeta som t.ex. skolkurator? Ni får gärna också nämna vart jag kan vända mig för att få svar på mer specifika frågor om detta.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Robert!

    Vänd dig gärna till UHR; Universitets- och högskolerådet, för bedömning av utländsk utbildning: se information på uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning

    Du får också gärna ta kontakt med studievägledare som jobbar på socionomprogrammen på de Svenska lärosätena. För information om var socionomprogrammet i Sverige ges var god se listan på Studera.nu/socionomprogrammet

    Du kan också ställa din fråga till "Hallå Norden" - hemsidan om att flytta inom Norden och jobba i ett annat nordiskt land. Adress till den hemsidan är norden.org
    Ta också hjälp av den svenska Arbetsförmedlingen (AF). AF´s hemsida är arbetsformedlingen.se