Matilda
    Hej!

    Jag var hos en syv i torsdags och frågade angående distanskurser och förklarade för henne om min situation. Jag har nämligen ingen aning vad jag vill plugga till för yrke. Jag är intresserad och sugen på mycket. Jag inte är mer sugen på något så ifall jag väljer en utbildning så känns det som om jag väljer bort en annan. Jag vill dock gärna studera något för jag älskar att lära mig saker men inte något som är avgörande för min karriär.

    Detta tyckte hon var helt galet och tyckte att jag skulle söka in nu ändå och gå kurser för om jag inte trivdes så kunde jag ju hoppa av. Hon tyckte heller inte om distanskurser för då träffade man inte människor och man kunde inte bli inspirerad på föreläsningar.

    Jag känner att hon känns väldigt negativ till distanskurser och tror att hennes råd till mig därför är lite vinklade där utefter. Därför skriver jag här och ställer samma fråga. Får jag samma svar så vet jag ju vad som gäller men om jag får ett annat så kommer jag bli väldigt glad för det hade enligt mig varit kul att få börja plugga igen.

    Jag söker alltså distanskurser som förbereder en för yrkeslivet vilket yrke man än väljer. Vad finns det för distanskurser? Finns det inom ledarskap, organisation, ekonomi, datorkunskap, presentationer, samtal osv?

    Uppskattar ett svar väldigt mycket!

    // Matilda

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, distans är en studieform som passar vissa personer bättre än andra. Ibland kan man bara läsa på distans p g a sin livssituation. Jag är inte emot distansstudier men måste påpeka att de passar inte alla. Tips till dig på två sidor där du kan bedriva SJÄLVSTUDIER som är en variant av distans i programmering http://www.codecademy.com och i matte www.matteboken.se För att kunna ge tips på kurser på distans med lärare som sätter betyg, måste jag veta vad du är behörig till. Har du behörighet till högskola, se utbud på www.studera och om du bockar i "enbart distans" ser du allt på högskolenivå som finns på distans. Se även vad KOMVUX i din kommun har i sitt utbud. En bra sida är också www.yhguiden.se där du också kan bocka in "endast distans" och du ser då alla yrkeshögskoleutbildningar som går på distans. Återkom gärna om du har fler frågor! Mikael syv
    http://www.hkr.se/sv/utbildningar/kurssida/?cCode=KMI950&view=Overview är på halvtid nätbaserad under en halvtermin;

    http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurser/?kKod=2FE032&lasar=15/16&typ=1 är på halvtid under en termin;

    Du kan läsa båda dem samtidigt. Du behöver, alltså, inte prioritera dem.

    • : Hej, jag har gått naturvetenskaplig linje med inriktning natur. Hade gärna gått en distanskurs med en lärare som sätter betyg. Hade varit väldigt trevligt med förslag!
    • Mikael : Se på www.studera.nu där alla högskoleutbildningar inklusive distanskurser finns och KOMVUX är det varje kommun som ansvarar för sitt eget utbud. Se på din kommuns hemsida vad som finns. Du får gärna samråda med oss i fall du hittar många olika kurser att söka och har svårt att bestämma dig. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    • : rVad är skillnaden mellan distans på högskola och KOMVUX? Hur fungerar det olika kurserna? Vart söker man?
    • Mikael : Ansökan till högskola gör man på www.antagning.se och på den sidan finns all info som har med ansökan att göra. Distans - är ett namn för en mängd olika varianter, gäller att kolla noga vad det är man söker till: ställ frågor om obligatoriska träffar -är mitt råd. Med vänlig hälsning, Mikael
    • :
    • : Så vad finns det för olika distans? Vad kan skilja dem åt? Menar du längd och intensitet eller finns det andra skillnader utöver det?
    • Mikael : Distans utan träffar eller med obligatoriska träffar och hur många träffar i så fall? Med vänlig hälsning, Mikael
    • : Men om jag inte kommer in på någon av dem? Bör man för säkerhetsskull lägga till en kurs. Men hur gör man då? Verkar dessa två kurser som bra val utifrån vad jag sökte efter?
    • Anna : De kurserna är ett bra val utifrån vad du önskade studera. Sök många alternativ: upp till 20 till högskola och otaliga till yrkeshögskola (där finns det ingen begränsning på antal sökte utbildningar - du söker YH till varje skola direkt).
    • : Hej! Skrev precis här men verkar inte som det om det blivit något. Jag hade velat ha hjälp att ta reda på lägsta antagningspoängen till denna kursen: Ekonomi, redovisning och analys - distans/nät. På uppsala universitet. Har själv försökt att gå in och kolla på http://statistik.uhr.se/ men förstår inte hur vart man ska kolla för att ta reda på intagningspoängen för VT2015. Tacksam för all hjälp jag kan få!
    • Mikael : Se mitt utökade svar med direkt länk.
    Läs alla kommentarer