Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det vi rekommenderar att i god tid innan antagningsperiod till gymnasiet börjar,
    att ge elever och också föräldrar/vårdnadshavare "tillgång till informationen" - om vad de behöver känna till och låta de "läsa in sig på" informationen - så att eleverna kommer till vägledningssamtal med SYV-en välförberedda. Detta för att det finns enorma mängder info som är bra att få/känna till, men mycket begränsad tid varje elev kan få med syv-en i ett enskilt vägledningssamtal.

    Det är bra om eleven kan "plöja" genom info på förhand och ta fram ett antal Frågor och "punkter" som just hen vill ta upp med SYV-en under vägledningssamtalet; för SYV-en är det bra (och speciellt när man är ny på grundskolan) att få frågorna några dagar Innan samtalet, så att man hinner förbereda sig - t.ex kan man behöva leta efter viss info, inann man kan svara till eleven.

    Den info som vi rekommenderar att elever och föräldrar uppmanas att "se över" är bland annat:

    1. Tidsplanen >> - när det är Ansökningsperiod, Omval och när man får Antagningsbesked och om svar krävs på antagningsbeskedet; - alla den info för alla olika städer i Sverige finns på www.antagningskanslier.se

    2. Vilka utbildningar på gymnasieskolorna som finns /program och inriktningar/ - Nationella program för Behöriga elever och IM, introduktionsprogrammen - för Obehöriga elever; sammanfattande info om alla gymnasiala alternativ, inklusive Programplaner för de nationella gymn.programmen finns på www.gymnasieguiden.se/program

    3. Vilka yrken som finns - se ca 2 000 exempel på www.framtid.se - och i de flesta presentationerna kan man även se vilken utbildning som krävs, inkl. vilken utbildning på gymnasiet som rekommenderas;

    4. Uppmana elever och föräldrar/vårdnadshavare att besöka öppna hus >>och gymnasiemässorna - så många som möjligt och ställa frågorna till personal på gymnasieskolorna;

    5. Svar på frågan om gymnasieval är "avgörande för framtiden" finns att läsa på >> reportage/gymnasieval-avgorande-for-framtiden

    6. Svar på 10 vanligaste frågorna inför gymnasieval finns på >> informeras/10-vanligaste-fragorna-infoer-gymnasievalet

    7. Vilken behörighet krävs inför olika gymnasiala program - se >> informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    8. Hur man räknar ut Betygspoängen /som också kan kallas för Mtv eller Jmf/ - se >> informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde

    9. Cheklista inför gymnasieval - se >> informeras/checklista-infoer-gymnasievalet

    10. Det mesta av info som man kan behöva inför gymnasieval finns att hitta på www.gymnasieguiden.se och man kan också skicka sin fråga till oss på www.fragasyv.se /både som elev, förälder eller som SYV/ - så kan vi hjälpas åt att hitta info och svara på frågorna!

    Vänligen

    Julia SYV