Miriam
    Hej, jag är intresserad av att börja en utbildning inom film och tv skapande. Har gått ut gymnasium men min linje hade ingenting med det att göra d.v.s. har ingen erfarenhet med att fota, filma, redigera eller skriva manus. Detta är något som jag skulle vilja lära mig i utbildningen från början, men hittar ingen utbildning där man kan vara nybörjare och börja en längre utbildning. Måste jag gå kurser innan jag kan ansöka till en längre utbildning?
    Letar efter utbildning i Sverige och i klassrum som börjar antingen våren 2022 eller hösten senare samma år.

    tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Miriam,
    kika gärna på följande utbildningar:
    yrkeshögskoleutbildning på 2 år på heltid gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist - inga särskilda förkunskapskrav;
    lista på yh till Filmarbetare i olika funktioner: yhguiden.se/resultat?Education.text=filmarbetare
    -- 1,5 år (3 terminer) på heltid - utbildning/xenter-botkyrka/livesandningsspecialist

    Du har rätt i att många utbildningar inom det område som du är intresserad av kräver tidigare erfarenhet eller utbildning inom rätt område, t.ex utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/producent-film-och-tv-drama kräver minst 3-årig erfarenhet men inom yrkeshögskola kan man komma in på en utbildning även om man inte uppfyller alla behörighetskraven, så jag vill råda dig söka till alla yrkeshögskoleutb.som du finner av intresse!

    • : Hej, Okej tack så mycket Julia! Jag ska kolla mer på yh utbildningarna!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!