Elsa
    Jag vill läsa en hästlinje på gymnasiet för att sedan utbilda mig till Hippolog. Men min plan B med livet om min hästkariär skiter sig är att bli maskinförare inom lantbruk. Och då undrar jag alltså om det går att utbilda sig till det efter gymnasiet även fast man inte läst lantbruk på gymnasiet. Jag har försökt googla runt men allt jag hittar är att man utbildar sig till det på gymnasiet.
    Om det går att utbilda sig till maskinförare inom lantbruk efter gymnasiet undrar jag också: Vilka/vilken skola? Och hur lång är utbildningen?

    Tacksam för snabbt svar!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa,

    den utbildning du efterfrågar kan finnas inom Komvux, kommunal vuxenutbildningen. Arbetsförmedlingen kan också köpa en sådan utbildning i fall man är arbetssökande och AF bedömer att den kommer att ge jobb till den personen.

    Det går tyvärr inte på förhand att veta om en sådan utbildning kommer att finnas om några år, när du vill gå den. Detta på grund av att det sker förändringar hela tiden - utbildningen kan starta nästa år men sedan läggas ner efter 2 år och sedan "återuppstå" eller inte.

    Det är därför mycket fördelaktigt för dig att försöka utöka ditt program och läsa även kurser från den andra inriktningen på Naturbruksprogrammet, dvs "de facto" läsa två inriktningar på Naturbruksprogrammet - Djur>> & Lantbruk>>. Det är inte en rättighet att läsa två inriktningar samtidigt, men det finns exempel på när det går att ordna. Det gäller att hitta Naturbruksgymnasiet som är beredd att erbjuda dig den möjligheten.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!

    ANNA

    • : Tack så jättemycket för svaret! Vet du några naturbruksgymnasium som erbjuder det? På det gymnasiet jag har tänkt gå har dom lagt sin hästutbildning under lantbruk, vilket gör att häst- och lantbrukselever läser vissa inriktningskurser inom lantbruk som egen grupp eller gemensamt. T.e.x Marken och växternas biologi och Fordon och redskap.
    • Milla : Du kan kika på alla de olika Naturbruksgymnasieskolor som finns i Sverige idag, & som erbjuder Inriktning Lantbruk, jag hittade 46 st.här är länken: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=12&orientation=26&vocation=&variant=&county=&order=school
    • Milla : Jag skriver nu ett nytt svar till dig! :)
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej på dig!

    Vi på Fråga SYV kan tyvärr inte lova att du kan läsa både till hästskötare>> och till förare inom lantbruk>> samtidigt.

    Det är i så fall upp till rektor på gymnasiet att bevilja dig läsa några utökade kurser, så att du kan få med dig alla de olika kurser inom båda inriktningar.

    Jag råder dig göra följande - se på länken som jag skickar i min kommentar och titta i första hand på de skolorna som ligger "bra till" geografiskt sett, inte för långt för dig att pendla till eller om de har Internat och du kan bo på skolan.... och kanske av dem i första hand de skolorna som erbjuder både inriktning djur (profil Häst) och samtidigt inriktning Lantbruk (med möjlighet att bli förare av lantbruksmaskiner). Sedan kontaktar du de skolorna (SYV eller Rektor) och frågar om det skulle vara möjligt att få läsa Utökade kurser för att bli både Hästskötare och Förare av lantbruksmaskiner - på 3 år på gymnasiet. Ännu en möjlighet skulle vara att be om "förlängd undervisning" - och klara gymnasiet på 4 år i stället, t.ex om du först läser på en av inriktningar i 2 år och sedan byter inriktning och läser på den andra inriktningen också i 2 år, så blir det sammanlagt 4 år; du läser, alltlså åk1 och 2 först och sedan åk2 och 3 - på den andra inriktningen (går om åk2, alltså). Det är också en möjlig lösning men ej en rättighet för dig utan det som du har rätt till är att hoppa av utbildning och söka om till åk1 igen och konkurrera med dina gamla grundskolebetyg om plats och börja om gymnasiet på nytt från åk1 igen. På så sätt skulle du kunna läsa 2 år på en av inriktningar + sedan hela gymnasiet på nytt på den andra inriktningen.

    Frågan är om du vill läsa på gymnasiet under längre tid än 3 år. Det finns för- och nackdelar i att läsa på gymnasiet under längre tid än 3 år.

    Hoppas någonting i våra svar blir till hjälp för dig!

    LYCKA TILL!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare