Elev

    Hej! Jag bor utanför Umeå och ska börja gymnasiet till hösten. Problemet är att jag vill gå humanistiska programet med språk inriktning, som vi inte har i Umeå. Jag undrar om det finns internat med det programmet och inriktningen som jag vill gå i Skåne eller kring Göteborg?

    • Liselotte : Varför vill du läsa just HU/språk? är det för att du vill läsa Latin?
    • Liselotte : Jag skriver nu också ett nytt svar (ännu ett svar) på din fråga. Se nedan och hoppas det blir till hjälp!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Liv,
    att Internat eller elevboende finns betyder inte per automatik att du kommer få bo där, tyvärr. För det första, så måste dina vårdnadshavare samtycka till att du ska bo på annan ort (fram tills du fyller 18 år är det dina vårdnadshavare som bestämmer var du bor). Att de samtycker betyder att de tar ansvar för dig även när du bor på annan ort. De flesta elevboenden kräver att vårdnadshavare skriver under på att de kommer omedbart och hämtar sitt barn om något problem uppstår. Elevboenden  brukar vara stängda på helger och under lovveckorna och under sommarloven, så du måste åka hem ganska ofta och det är dyrt. Bidragen täcker långt ifrån alla kostnader som uppstår i samband med att en elev bor under sina studier på gymnasiet - på annan ort.
    Om dina vårdnadshavare tycker det är OK att du ska bo på annan ort och att de samtidigt också har råd att betala för vad det kommer att kosta, då finns det mening att leta efter en skola på annan ort, och i annat fall - inte.
    Det inte ovanligt att endast förstaårseleverna kan erbjudas plats på elevboendet, och från år2 måste de hitta egna bostadslösningar.
    ***
    Jag hittar nu 24 gymnasieskolor i hela Sverige som erbjuder HU/språk: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?HU/språk
    Bortse från Distans-Hermods, så blir det endast 23 skolor att "välja på".
    ***
    Viktigt att känna till att kommunala gymnasieskolor tar elever från andra delar av Sverige i andra hand. Det betyder att en sådan elev kan komma in endast när alla behöriga "egna" sökande kom in och efter det finns ledig plats (du kan därför ha mycket högre siffra/betygspoäng än de som kom in men ändå inte komma in). Däremot antar friskolorna alla elever på samma villkor. Du har därför större chans att komma in på en fristående gymnasieskola om du söker utbildning i en annan del av Sverige.
    *****
    Vilka gymnasieskolor som erbjuder HU/språk i Göteborg?
    --- kitas-gymnasium-gbg
    --- schillerska-gymnasiet

    Vilka gymnasieskolor som erbjuder HU/språk i Skåne?
    --- gymnasieskolan-spyken

    Studie- och yrkesvägledare
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Liv,
    du fick redan svar från SYV Milla och det ser ut som att den utbildning som du vill gå på gymnasiet, HU, inriktning språk erbjuds på få gymnasieskolor. I Skåne - endast i Lund (en studentstad där det är jättesvårt att få studerandebostad) och på två skolor i Göteborg, där bostadssituationen är också mycket svår. Att någon av de skolorna skulle erbjuda bo på internat eller elevboende har jag mycket svårt att tro, men du får gärna undersöka saken (om dina vårdnadshavare samtycker och också är införstådda med att det blir dyrt för familjen).
    Jag vill be dig att kika på Programplan för HU som du finner på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/HU/programplan/Programplan_HU.pdf för att se exakt vad som skiljer sig mellan inriktningarna på programmet. Det som är utmärkande (speciellt) för inriktningen Språk är att man läser en kurs som heter Latin, språk och kultur1. Annars ingår det 300poäng (tre kurser) i "språk"; man läser alltså tre kurser i moderna språk, eller modersmål eller ännu mer latin, eller kanske en av kurserna blir Engelska 7 som också en en språkkurs. Förutom just latin, så går det att få läsa språkkurserna även på andra utbildningar, t.ex på inriktningen Kultur på HU eller till och med på ett annat program på gymnasiet.
    Vad är ditt mål med att läsa just inriktning språk? Vad är det som du på den inriktningen kan läsa som du inte annars kan läsa? Är det en kurs i Latin? Inriktning Kultur på HU ges i Umeå på Midgårdsskolan. Fråga på den skolan om de kan erbjuda välja läsa Latin 1 som en valbar kurs (den får ju läsas som programfördjupning på inriktningen Kultur).
    Formellt sett gäller dock följande: du har rätt att söka till alla gymnasieskolor i hela Sverige. till kommunala skolor blir du antagen "i andra hand" efter alla deras egna elever, men till friskolorna antas alla på samma villkor. Du kan alltså komma in på en skola långt ifrån där du bor men du får inte flytta om dina vårdnadshavare ej samtycker eller om de inte har råd. Vad gäller ekonomiska bidragen, så är det så här: om du kommer in på en kommunal gymnasieskola långt hemifrån då bestämmer din folkbokföringskommun om de betalar ut inackorderingsbidrag till din familj; om du kommer in på en fristående gymnasieskola, då bestämmer CSN. Enligt CSN´s regler om inackorderingstillägg så betalar de endast om du kommer in på en skola som ligger närmast (i antal kilometer) till din folkbokföringsadress (eller om du påvisar att du sökte i första hand till en sådan skola men ej kom in, och då måste du i andra hand söka till en skola som ligger lite längre bort... och så vidare); för att CSN ska ge ett positivt beslut om Inackorderingstillägg för dig, så kan du inte komma in på vilken skola som helst, utan du måste söka först och främst till skolorna som ligger närmast där du bor (enligt din folkbokföringsadress) men annars, om familjen har råd och inte är beroende av vad kommunen eller CSN beslutar, då får din familj bekosta ditt boende, resor mm. Det är inte förbjudet. Men du måste förstå att det blir mycket dyrt. Även med bidragen så blir det ändå dyrt för att bidragen täcker inte allt. Jag har mycket svårt att tro att det blir möjligt att komma undan (även med bidragen) minst 3-4 tusen kronor i månaden som din familj måste betala "ut egen ficka". Kan dock bli ännu dyrare och vi pratar om utgifter i tre läsår.
    En annan aspekt i detta är att vi får frågorna från eleverna som har flyttat till annan ort för att bo på gymnasiet. Mot slutet av första terminen börjar de flesta längta hem och vill byta till en skola på hemorten. De börjar sakna sina kompisar som de har hemma, sin familj, sina husdjur, mammas godaste pannkakor som hon alltid lagar på söndagar mm och m.fl. Och då blir det problem och bekymmer som ofta slutar med att eleven antingen får "genomlida" första året på gymnasiet och försöka sen komma in i år2 på hemorten på "fel utbildning", eller avbryter studierna, flyttar hem igen och söker om till år1 till hösten därpå.

    Liselotte