Frågor och svar taggade med 'utbytesstudent i USA' (5 st.)

    • Ellen

      Utbytesår och omvandling av betyg?

      Hej Fråga SYV! Jag tänkte ta ett utbytesår i USA, men undrar då om jag skulle kunna använda mina betyg som jag får där hemma i Sverige, så att jag slipper "gå om" trean. På skolverkets...

      Mikael: : Förutom Vanliga kurser, är det också nödvändigt att göra Gymnasiearbete och få godkänt betyg på det; GA kräver arbetsinsats på ca 200 timmar och det är bara en... Läs hela svaret
    • maria

      Kommer mina utlänska betyg att räknas när jag kommer hem?

      hejhej! Jag har en liten fundering över mina betyg. jag är just nu som utbytestudent i usa och ska börja första året på gymnasiet när jag kommer hem. Kommer mina amerikanska betyg från utbytesåret att räknas i min ansökan eller kommer de inte räknas alls? Ifall de räknas, hur ska man i så...

      Daniel: : Hej Maria, du söker till gymnasiet i Sverige på dina svenska grundskolebetyg. Dina amerikanska betyg bör inte påverka alls, i alla fall så som reglerna ser ut idag.Du kan... Läs hela svaret
    • Oskar

      Kan man plugga ikapp ett år under utbytesår?

      Hej Jag har länge nu funderat på att åka på ett utbytesår till USA men jag skulle inte vilja hamna ett år bakom när jag kommer hem igen. Skulle man kunna plugga under sitt utbytesår så att man kan komma tillbaka till den klass man lämnade istället för året bakom?

      Milla : : Du får gärna berätta hur du tänker kring det... Känner du någon som gjorde så som du funderar på att göra?
    • Linn

      Jag undrar hur det funkar med utbytesår i USA?

      Hej! Jag går i nian och ska snart välja program till gymnasiet. Jag vill åka till USA i ett år som utbytesstudent. Jag vet att mina betyg som jag får från det skolåret inte räknas här i Sverige och att jag kommer få gå med de som är ett år yngre än mig när jag kommer tillbaka. Jag har gått till...

      Milla : : Hej Linn! Den sidan som vi kan rekommendera är http://www.rotarystudent.se/ettaarsutbyte/.aspx Vi vet att de är seriösa och ger bra information och hjälp. För övrigt så är det inte reglerat - om hur man åker... Läs hela svaret
    • wilma

      Gå ut gymnasiet med dom som är ett år yngre ?

      Hej. Jag går just nu i 8an och peppar inför gymnasiet (naturbruk) men vill också bli utbytesstudent i USA. Kan man på något sätt byta ut ett gymnasieår mot ett utbytesår eller måste man gå ut gymnasiet med dom som är ett år yngre? Eller vad skulle ni rekommendera med de hela utbytesåret?

      Milla : : Hej Wilma! Man brukar gå ut gymnasiet ett år senare dvs med de som äe ett år yngre om man åker på ett utbytesår. Eftersom du vill gå naturbruksprogrammet är det nog den enda lösningen. Annars, om man t ex går... Läs hela svaret