Anna

    Hej, finns det någon maxgräns för hur många utökade kurser man kan läsa på komvux? alltså när man redan har 2500 p från gymnasiet? Jag behövde först läsa naturkunskap 2 och matte 3c för behörighetskrav till universitet, men vill nu läsa matte 4 och 5 för att få full meritpoäng som jag inte har i gymnasiet. Sedan undrar jag om det är så att jämförelsetalet, mitt snittvärde minskar om jag läser utökade kurser men får t.ex. E ? Eller hur funkar det? Om jag läser matte 5 som ger 1.0 i merit, men endast för E, får jag bara typ 0.8 i merit eftersom att snittvärdet sänks?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du har examensbevis och i den har U-kurser eller har betyg i kurser som finns på ett separat dokument (utdrag ur betygskatalogen) då räknas de betygen in i ditt jämförelsetal i 2 fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng.
    Om matematik 4 och 5 kommer ge dig meritpoäng; eller om matematik 4 krävs för särskild behörighet och matte 5 ger i så fall meritpoäng, kommer betygen i båda kurserna räknas in i ditt jämförelsetal (snittet) men för kurser som ger meritpoäng får du även meritpoängen; det blir i så fall en total höjning, i vilket fall. T.ex om matte 5 ger dig + 1.0 meritpoäng (detta är fallet om matte 4 krävs för särskild behörighet) och du har alla A-betyg, annars, men endast får E i matte 5, då blir den totala höjningen på + 0.6. Så höjning blir det men kanske mindre än man har tänkt sig. Försök få så höga betyg som möjligt!

    ang. ngn generell gräns på hur många kurser som får läsas på komvux eller kommer räknas in i jämförelsetalet (snittet) - så finns det inga. Dock kan komvux i varje enskild kommun vägra ta in på "onödiga kurser". "Onödiga" på så sätt att om personen redan är behörig till den utbildning på eftergymn.nivå som hen vill komma in på, och vill läsa endast för att höja sitt meritvärde, så kan komvux svara PLATSBRIST på den ansökan; detta pga komvux har begränsade resurser och många ggr inte har råd att ge utbildning för de som redan är behöriga. Avslag på ansökan gäller dock just den kursstart man sökte till just då; man är alltid välkommen att söka igen! och komvux gör en ny prioritering för varje ny ansökan. Ngn garanti att få plats på högre nivå än grundskola - finns inte men finns alltid hopp att komma in, om man gör ansökan på rätt sätt och i tid (inom ansökningsperiod).
    Hoppas jag gav svar på de frågorna som du ställde!
    Lycka till med dina studier!
    ANNA SYV
    P.S:
    allmän information om komvux finns på framtid.se/studier/komvux
    och
    läs gärna även om Meritp. för dig med examensbevis: gymnasieguiden.se/informeras/merit