Danne
    Hej. Jag har väldigt låga betyg/HP (15/0.55) för att komma in på tandläkarprogrammet. Av 1040 personer som söker har 230 programmet som förstahand och programmet har ca 70 platser. Jag har fortfarande hopp om att komma in, borde jag ha det eller är det orealistiskt?

    Mvh
    • : För att lägga till: denna statistik är baserad på 2014 VT och Umeå universitet -> tandläkarprogrammet
    • Anna : Jag har skrivit svar till dig nu. Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Och vi håller tummarna!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Erik!
    Det är ingen som med säkerhet kan svara på frågan vad antagningsgräns blir nästa gång. Antal utbildningsplatser ställs mot sökande med de betyg som sökande har. Detsamma gäller urval i HP gruppen - antal platser ställs mot resultat som sökande till utbildning har uppnått på HP.

    Du har säkert tittat på tidigare års antagningsgränser och vet att det brukar krävas ganska höga betyg eller högre resultat på HP än det som du nu har.
    Jag kan inte säga att hoppet är ute, framförallt så är du ung och har tid på din sida och kan träna på HP och göra om HP flera ggr och/eller fundera å hur du kan höja dina betyg. Det kan ta några år men sedan kan du komma in på utbildningen. Det finns inga garantier, så klart.
    Även när man väl kom in på utbildningen, så är det ju inte 100% av de studerande som går igenom hela utbildningen och avslutar den med godkända betyg.
    Det är en tuff och lång utbildning - det är också något att tänka på.

    Du kan också titta på några alternativ - utbildningar till tandtekniker, t.ex. http://utbildning.gu.se/program/program_detalj/?programid=O1TTK
    till tandhygienist http://ki.se/utbildning/1th15-tandhygienistprogrammet
    eller en yrkeshögskoleutbildning - Tandsköterska http://www.yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska18

    http://www.yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/tandskoterska-distans - den här utbildningen är på distans och sista ansökn.dag är 1 november, dvs om en vecka.
    Till yrkeshögskola söker man till varje utbildning separat och man kan få plats på flera olika YH samtidigt och även plats på högskola - samtidigt. Det är oberoende av varandra antagning.
    När man läser på någon utbildning, kan man söka andra utbildningar och byta - om man kommer in på en annan utbildning, som man hellre vill gå.

    Tips: sök en annan utbildning - t.ex. Tandsköterska och gör Högskoleprovet varje april och oktober och sök till Tandläkare till varje antagningstillfälle. Även om man inte tränar på högskoleprovets uppgifter, brukar man få högre resultat för varje nästa gång man gör HP (men bara upp till femte gången, sedan ligger man på samma nivå - oftast i alla fall). Att du går en annan utbildning försämrar inte dina chanser att komma in på Tandläkarubildningen. Tvärtom. Du kommer troligtvis få högre resultat på HP om du läser någon eftergymnasial utbildning för att du lär dig saker under utbildningen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA