Örebro

    Hej! Jag går just nu i årskurs 3 och läser samhällsvetenskapligaprogrammet med inriktning beteendevetskap. Snart är det dags för ansökan till universitet/högskola och jag är intresserad att bli sportjournalist och därav tänkte jag söka journalistprogrammet. Däremot började jag fundera på om det finns någon journalistutbildning med inriktning mot sportjournalism? Jag har försökt googla och söka runt men inte hittat något. Konstigt, tycker jag, då så många som går journalistprogrammet vill jobba just med sport. Vet ni om det finns några planer på att införa någon sådan inriktning på något universitet? Hur kan man gå tillväga om man vill inrikta sig på sportjournalistiken?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en intressant fråga du ställer men som också är ganska svår att besvara. Saken är den att utbildningsutbud förändras och utbildningar till Sportjournalist/Sportkommentator kan dyka upp t.ex hos privata skolor eller på någon folkhögskola eller som en YH-utbildning men tittar man efter ett år så är den borta... och så kan ngn ny utbildning dyka upp... så det är en "färsk-vara" kan man säga.
    Vidare gäller: oavsett vilken utbildning man har, kan man inte garantera att få jobb inom sportjournalistik eller inom journalistik, över huvudet taget. Det finns många utbildade inom journalistik som jobbar med någonting helt annat eller går arbetslösa. Intresse för att jobba inom journalistik är större än de jobbmöjligheter som finns. Och för sportjournalistik är egen erfarenhet inom idrott en stor merit därför finns det - för f d aktiva idrottare - att även utan utbildning inom journalistik jobba inom det område. Så, konkurrensen kommer även från det hållet också... alltså från de som saknar formell utbildning inom journalistik men har stor erfarenhet inom idrott.
    Jag förstår att du har stort intresse för just sportjournalistik men tänk på att du har väldigt många år på arbetsmarknaden framför dig och att det är "bättre"/säkrare att skaffa sig en bred utbildning så att du kan jobba inom olika branscher i stället för att inrikta sig endast på sportjournalistik.
    Vad gäller konkret svar på din fråga om utbildningar, så kommer utbud inför höstterminen på de svenska högskolor och universitet fastställas i sin helhet till 15 mars 2024 och det är först då som man kan se vilka utbildningar (alla utbildningar) som blir sökbara (anmälan öppnar cirka kl. 13 den 15 mars 2024). Se antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum/#h-stterminen-2024 -- och det är inte otänkbart att någon ny utbildning som väcker ditt intresse kommer att dyka upp (som ännu ej går att se information om).
    Glöm inte att utbildningar finns inom olika skolformer, titta därför även på utbud inom folkhögskola och yrkeshögskola samt hos privata skolor.
    Kika gärna även på några andra yrken, t.ex på
    yrke/sportagent
    och du kan också kontakta en privat skola, t.ex Cady Utbildningar som har i sitt utbud journalistutbildning och fråga om de kan inrikta utbildning för dig mot just sportjournalistik -- kontaktuppgifter finner du på framtid.se/studier/privata-utbildningar/cady-utbildningar

    Studie- och yrkesvägledare