Alice
    Vilket gymnasie ska man börja på om man vill bli barnboks illustratör samt finns det någon högskola för illustratörer?
    • Anonym Kanin :

      Jag tänker direkt på Konstfack. Där har de exempelvis "Grafisk formgivning & Illustration, 180 hp". Vet inte om det är exakt det du letar efter, men spana in på deras hemsida för att se om det passar!

    • Anna :

      Tack Anonym för din kommentar. Bra förslag på utb på konstfack. Dock behöver man inte Nödvändigtvis ha högskoleutbildning för att bli illustratör. Det finns personer som är i princip självlärda som får uppdrag som illustratörer. Man kan också ha utbildning från folkhögskolor, KKU eller från privata skolor både i Sverige och utomlands.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    På gymnasiet är det i första hand estetiska programmet (inriktning Bild och formgivning) som rek för framtida illustratörer. På vilka skolor den utb erbjuds, var god se Gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&orientation=39&profession=

    Studie- och yrkesvägledare

    Var god kika på framtid.se/yrke/illustrator - det finns inte krav på en viss utbildning , man kan vara självlärd också ... och passande utb kan finnas på väldigt många ställen.