Vicky

    Hej! Jag har precis tagit studenten och tar just nu ett sabbatsår. Nästa år vill jag börja plugga men vet inte riktigt med vad. Har kikat en del på olika designutbildningar på tex Konstfack och var ett tag säker på att jag ville bli inredningsdesigner. Jag är fortfarande väldigt intresserad av att inreda osv men skulle gärna vilja jobba med något där jag även får rita och skriva. Rita tycker jag dock mest om att göra på papper och jag är heller inte så bra på det (men skulle gärna bli). Skriva har alltid varit det jag tyckt var roligast i skolan och jag tycker om att skriva om saker som jag brinner för som till exempel miljöfrågor. Skulle gärna vilja jobba med något där jag kan implementera så många av mina intressen som möjligt, men har inte hittat något lämpligt än. Finns det något yrke som du tror skulle passa mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vicky!
    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se där det finns över 2.ooo yrken beskrivna.
    Du är fortfarande mycket ung och dina intressen och mål i livet kan förändras ganska mycket (på ganska kort tid också).
    Kanske blir det bra om du skaffar dig lite arbetslivserfarenhet? I så fall går det bra att jobba med "vad som helst" och även på deltid eller timmar vid behov (behovsanställning) - detta för att få mer erfarenhet inom arbetslivet, kontakter och referenser.
    Att du har flera stora intressen är jättebra. Men sedan så kanske du också vill ha månadslön och trygghet i din anställning; om det inte är ngt du tänker på nu så kommer du troligtvis börja värdesätta det senare. Inom de kreativa yrken är det många ggr svårt att få trygghet i sin anställning, alltså man får "jaga uppdrag" utan att veta vilken inkomst man kommer ha nästa månad ... Har man då ingen som försörjer än (en annan familjemedlem som har stabil inkomst och erbjuder ekonomiskt stöd) så blir det många ggr mycket tufft (att inte veta om det kommer finnas pengar för att betala hyran och mat...). Detta skriver jag inte för att "skrämmas" utan utifrån erfarenhet vi har samlat på oss.
    Du skriver om att du gillar att skriva, kika då på framtid.se/yrke/skribent - och vill man skriva om Miljöfrågor, i första hand, så ska man antingen utbilda sig inom miljöområdet eller bli en journalist och försöka inrikta sig om att intervjua personer som är kunniga på miljöområdet eller sammanställa olika miljörapporter och försöka få sina artiklar intressanta för allmänheten att läsa och på så sätt kunna sälja sina artiklar till tidningar, magasin och andra som kan tänkas vilja köpa dem.
    Eftersom du är uppenbarligen intresserad av mijöfrågor - kika gärna på framtid.se/yrke/miljovardsyrken