Saed
    Hej
    Jag läste natur i gymnasiet och gick ut med studiebevis (1700p) och senare pluggade upp 6 ytterligare ämne och då blev det totalt 2300p, men nu säger komvux helt plötsligt att idrott 1 inte får ingå i examen. Måste jag vänta ett helt år för att komma in i utbildningen som jag sökte pga att man har tagit bort ett ämne som jag redan har avklarat?
    Jag sökte datateknik ifall informationen hjälper till med svaret

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Saed!
    Det skedde ändring i reglerna kring komvuxexamen: från 1 januari 2017 fick inte kursen Idrott och hälsa 1 ingå i komvuxexamen. Komvux i din kommun kan inte påverka det. Examen som skulle inkludera kursen som ej får inte är inte giltigt. Vi rekommenderar alltid att på förhand göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Om du gjorde det i god tid innan det blev dags att ansöka om examensbevis, skulle du i planeringen se att Idrott1 inte ingår inom de 2400poäng som krävs för att få ut examensbevis från komvux - och då kunde du göra någonting åt saken, alltså ansöka om att läsa ännu en 100p.kurs som "ersättning för Idrottskursen". Den regeln som nu sätter käppar i hjulet för dig är fem år gammal. Det är ingen som "plötsligt" bestämt någonting. Att du inte kände till den regeln eller någon annan regel, är helt förståeligt - för att det är många regler, ibland är de krångliga och ibland kan undantag göras så det är inte ens för SYV-ar lätt att hålla reda på allt! Och det är just därför som vi alltid rekommenderar att på förhand, i god tid (helst innan man ansöker om sin första kurs på komvux) göra studieplanering tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där man är folkbokförd.

    • :

      Jag och en syv hade plan från början, hon frågade hur många poäng jag klarade och jag sa 1700p baserad på srudiebeviset, sedan planerade SYVen att läsa 6 ämne men ingen idrott nämndes förrän nu när jag begärde examen

    • Mikael : Det är beklagligt. Men, oavsett, så behöver du ha 2400 betygsatta poäng (utan Idrott och hälsa 1) och av dem kan det vara max 150p. med F-betygen. Om du har icke-godkända betyg från gymnasiet (alltså med betyget F) så kanske du kan ta in de poängen så att du kommer upp till 2400p. F-betyget drar ner ditt snittbetyg ganska mycket, dock. ... 1700p. + 600 p. ger 2300 poäng och det krävs 2400p. Så, med eller utan Idrott så fattas det hur som helst 100p. i alla fall, eller? Tråkigt nog är det så att även om du kan bevisa att SYV-en du hade kontakt med förut gjorde fel, kan du ändå inte få in Idrott1 in i ditt examensbevis (för att ett sådant bevis skulle vara ogiltigt). Det som du skulle kunna åstadkomma är kanske att SYV kan få en varning från rektorn och uppmaning att vara mer uppmärksam i framtiden. Någon kompensation tror jag inte du kan få förutom en ursäkt. Så, jag vet faktiskt inte vad som du kan vinna på att göra annat än att planera mot ett giltigt examensbevis med så högt meritvärde som möljligt. Om du nu inte kan få ut examensbevis senast 21 juni 2022 och kommer med det inte påvisa att du är behörig, och ska läsa på komvux under sommaren eller till hösten, så kanske du kan läsa fler kurser för mer kunskap och för att ditt examensbevis skulle ha högre meritvärde (t.ex kan du försöka uppnå max meritpoäng, 2.5 - som man får för eng7, moderna språk 3 och 4 och för högre mattekurser).
    • :

      Hej Mikael, tack för förklaringen. Jag har betyg i flera andra ämne som är F, jag har redan pluggat moderna språk 3 och 4 men jag får nog hitta nån prövning var som helst och få 100p

    • Mikael : Det är en månad kvar tills du behöver ha examensbevis i handen. Du hinner tyvärr inte hitta nån prövning var som helst och få 100p. Anmälan till prövningar görs minst 3 veckor innan första prövningstillfälle. Andra (muntliga del) sker om 1-2 veckor efter första tillfälle. Sedan tar det cirka 3 veckor att få betyget i handen. Begäran om att få ut Examensbevis från komvux vill komvux ha cirka en månad innan "deadline" (i alla fall oftast). Du skulle behöva nu(senast nu på måndag) ansöka om att få ut ditt examensbevis och då har en rimlig chans att hinna få ut det innan sista kompletteringsdagen. Du får givetvis se om du hittar en prövning (jag har har svårt att tro att du kommer hinna). Din bästa chans är att du vänder dig till rektorn och försöker bevisa att SYV-en gjorde fel och då kan kanske rektorn "stopp in dig" i någon pågående prövning (som jättestort Undantag) men om du redan har F-poängen inplanerade i ditt examensbevis (max är 150p.F) då behöver du i så fall Godkänt betyg i prövningen. Om du inte hade F-betygen inplanerade inom ditt examensbevis (redan) så gick det i så fall bra att få F-betyget på prövningen. ... Jag tänker på en "kreativ lösning" med Moderna språk. I vilka kurser mod.språk har du betyg?
    • : Läste arabiska 3 och 4, mina godkända poäng är 2200p och resten är F alltså jag har betyg i över 2500p men godkända är 2200p
    • Mikael :

      Det fattas 50 godkända poäng. I examensbevis från komvux får Max 150 F-poäng ingå. En 50p-kurs kan man läsa på heltid på 2,5 veckor. Ta snarast kontakt med Syv på komvux och kanske även med rektor på komvux. Om du har godkänt betyg i Arabiska 3, då har du de facto godkända kunskaper i lägre kurser, alltså i arabiska 1 och 2. I undantagsfall kan rektor sätta rektors betyg (E) även om du inte läst kursen om det är uppenbart att du har kunskaper. I bästa fall skulle du snabbt få rektorsbetyg i arabiska 1&2, E i båda kurser. Då kommer du upp till 2400 poäng och kommer inte ha F betygen i ditt examensbevis. Jag kan inte lova att så blir fallet men du kan i alla fall föreslå den lösningen- du får visa våra svar för personal på komvux om du tror det hjälper dig.

    • Mikael : För komvux är det en fördel att bli färdig med dig och inte behöva ge dig plats på kurserna framför. Och du har ju de facto kunskaper i arabiska 1&2, så jag hoppas komvux finner en lösning! Vi håller tummarna!
    • : Tack så jättemycket Mikael, hoppas det löser sig
    • Julia : Vi på FRåGA SYV håller tummarna för dig! Återkom gärna och berätt hur det går. Lycka till!
    Läs alla kommentarer