Anonym
    Hej. Jag läser grundlärare inriktning fritidshem, jag fick nyss reda på att om jag vill plugga vidare till att undervisa i andra ämnen så är det endast dem estetiska och jag skulle helst vilja ha svenska eller engelska. Jag skulle vilja veta vad det finns för fler möjlighet om jag vill utvecklas inom yrket, finns det fler ställen jag kan jobba på än just inom skolan? Visa av mina lärare har också den utbildningen (den gamla) men jobbar nu som forskare på universitet eller föreläsare, vad krävs för utbildning då?
    Sen läser jag på grundnivå sen finns det avancerad nivå, vad är skillnaden?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellinore,
    avancerad nivå inom högskoleväsendet är det Utöver kandidatexamen. Kandidatexamen kan man få efter 3 års-heltidsstudier på högskolenivå.
    Magisterprogram är ett årigt program /fjärde året/;
    Masterprogram är 2-årigt program /fjärde och femte året/ på högskolenivå. Magister och masterprogram är det program på Avancerad nivå.
    *******
    Till att bli forskare>>> är det en lång väg att gå... Du måste läsa på avancerad nivå; sedan söka till forskarutbildningen; >>doktorandtjänster kan man söka - det är ngt mitt-emellan studier och jobb; som doktorand får man lön och utför visst arbete på institutionen, undervisning kan ingå i doktorand-tjänsten + man skriver sin avhandling; sedan ska man försvara sin avhandling /disputera brukar det heta/.
    Det är stor konkurrens om doktorand-tjänsterna.
    Sedan, om man har med godkänt resultat försvarat sin anhandling (disputerat) - så är det inte alls säkert att man ska få jobba som högskolelärare... det finns ingen sådan garanti.
    Jag har en bekant som med godkänt resultat har försvarat sin avhandling /har disputerat/; hans avhandling handlade om språkhistoria... sedan var han arbetslös i ca fem år - då det ej fanns några pengar på de "relevanta institutionerna" att anställa någon ny person, varken sig högskolelärare eller studievägledare eller administratör... han hade lite "strö-jobb", bl a i ett projekt under 3 månader på 25% av heltid... och efter fem års väntan och försök att få ngt jobb inom högskoleväsendet, sökte han och fick ett kort vikariat som utredare på Försäkringskassan; vikariatet blev sedan förlängd och efter några månader till fick han en tillsvidare anställning som utredare på Försäkringskassan.
    Han säger själv att han inte har någon större glädje av sin avhandling och den långa studievägen han gick... utan om han fick göra om, skulle han satsa på ngt. annat... men att det var roligt att forska och skriva avhandling. Under sina arbetslösa år var han beredd att försöka få taxi-körkort för att bli en taxiförare; ett annat alternativ han hade var att söka till sjuksköterskeutbildningen och läsa 3 år till för att bli sjuksköterska, men det visade sig att han inte var behörig till sjuksköterskeprogrammet /han saknade betyg i Naturkunskap 2/ - och när han var beredd att komplettera med nk2, då fick han vikariat på försäkringskassan.
    Exemplet /ovan/ visar på att det ej finns någon garanti på att kunna få jobb som forskare eller som högskolelärare. Nu hade han tur som fick doktorandtjänst och lön i fyra år medan han skrev sin avhandling; alla har inte sådan tur. Det är svårt att få doktorandtjänster. Statistiken visar också att det är knappt hälften som blir klara med sina avhandlingar på fyra år... utan de skriver färdigt sina avhandlingar sedan på sin fritid, utan ersättning.
    Det är en lång och tuff väg att gå - om man vill bli forskare och/eller högskolelärare; och det finns ej några garantier på att lyckas.

    Om jag förstår dig rätt så läser du nu för att bli Lärare i fritidshem>>>> men funderar på att ändra inriktning eller vill veta vilka andra möjligheter du kommer att ha på arbetsmarknaden, stämmer det?

    Med en akademisk examen - kan man söka många olika jobb, ex. som Arbetsförmedlare>>>, som Utredare på FK>>>, som utbildningsadministratör>>> - på grund- och gymnasieskolor, folkhögskolor, inom yrkeshögskolan och på högskolor/universitet.

    Du nämner också Föreläsare>>> i din fråga... kika gärna på yrkespresentationen föreläsare på Framtid.se. Det är inte någon speciell utbildning, utan mer Personlighet och att man på ett Underhållande och/eller Inspirerande sätt kan framföra budskap och att man är duktig på att "sälja sig själv", så att man blir bokad som föreläsare och kan på så sätt få inkomst.