Sen läser jag på grundnivå sen finns det avancerad nivå, vad är skillnaden?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32026 frågor besvarade.
Fler möjligheter inom fritidshem?
Sen läser jag på grundnivå sen finns det avancerad nivå, vad är skillnaden?
1 Svar
Hej Ellinore,
avancerad nivå inom högskoleväsendet är det Utöver kandidatexamen. Kandidatexamen kan man få efter 3 års-heltidsstudier på högskolenivå.
Magisterprogram är ett årigt program /fjärde året/;
Masterprogram är 2-årigt program /fjärde och femte året/ på högskolenivå. Magister och masterprogram är det program på Avancerad nivå.
*******
Till att bli forskare>>> är det en lång väg att gå... Du måste läsa på avancerad nivå; sedan söka till forskarutbildningen; >>doktorandtjänster kan man söka - det är ngt mitt-emellan studier och jobb; som doktorand får man lön och utför visst arbete på institutionen, undervisning kan ingå i doktorand-tjänsten + man skriver sin avhandling; sedan ska man försvara sin avhandling /disputera brukar det heta/.
Det är stor konkurrens om doktorand-tjänsterna.
Sedan, om man har med godkänt resultat försvarat sin anhandling (disputerat) - så är det inte alls säkert att man ska få jobba som högskolelärare... det finns ingen sådan garanti.
Jag har en bekant som med godkänt resultat har försvarat sin avhandling /har disputerat/; hans avhandling handlade om språkhistoria... sedan var han arbetslös i ca fem år - då det ej fanns några pengar på de "relevanta institutionerna" att anställa någon ny person, varken sig högskolelärare eller studievägledare eller administratör... han hade lite "strö-jobb", bl a i ett projekt under 3 månader på 25% av heltid... och efter fem års väntan och försök att få ngt jobb inom högskoleväsendet, sökte han och fick ett kort vikariat som utredare på Försäkringskassan; vikariatet blev sedan förlängd och efter några månader till fick han en tillsvidare anställning som utredare på Försäkringskassan.
Han säger själv att han inte har någon större glädje av sin avhandling och den långa studievägen han gick... utan om han fick göra om, skulle han satsa på ngt. annat... men att det var roligt att forska och skriva avhandling. Under sina arbetslösa år var han beredd att försöka få taxi-körkort för att bli en taxiförare; ett annat alternativ han hade var att söka till sjuksköterskeutbildningen och läsa 3 år till för att bli sjuksköterska, men det visade sig att han inte var behörig till sjuksköterskeprogrammet /han saknade betyg i Naturkunskap 2/ - och när han var beredd att komplettera med nk2, då fick han vikariat på försäkringskassan.
Exemplet /ovan/ visar på att det ej finns någon garanti på att kunna få jobb som forskare eller som högskolelärare. Nu hade han tur som fick doktorandtjänst och lön i fyra år medan han skrev sin avhandling; alla har inte sådan tur. Det är svårt att få doktorandtjänster. Statistiken visar också att det är knappt hälften som blir klara med sina avhandlingar på fyra år... utan de skriver färdigt sina avhandlingar sedan på sin fritid, utan ersättning.
Det är en lång och tuff väg att gå - om man vill bli forskare och/eller högskolelärare; och det finns ej några garantier på att lyckas.
Om jag förstår dig rätt så läser du nu för att bli Lärare i fritidshem>>>> men funderar på att ändra inriktning eller vill veta vilka andra möjligheter du kommer att ha på arbetsmarknaden, stämmer det?
Med en akademisk examen - kan man söka många olika jobb, ex. som Arbetsförmedlare>>>, som Utredare på FK>>>, som utbildningsadministratör>>> - på grund- och gymnasieskolor, folkhögskolor, inom yrkeshögskolan och på högskolor/universitet.
Du nämner också Föreläsare>>> i din fråga... kika gärna på yrkespresentationen föreläsare på Framtid.se. Det är inte någon speciell utbildning, utan mer Personlighet och att man på ett Underhållande och/eller Inspirerande sätt kan framföra budskap och att man är duktig på att "sälja sig själv", så att man blir bokad som föreläsare och kan på så sätt få inkomst.
Frågor och svar taggade med 'plan b' (4 st.)
-
Hur stor är chansen?
Hej! Jag just nu reserv 13, och antalet som antas är 21. Tror du att det finns någon chans att jag skulle kunna bli antagen?
Hej, jag kan inte svara på din fråga. Min gissning är att det troligtvis inte kommer att gå så bra, tyvärr. Att två tredjedelar av de antagna skulle tacka Nej till sina utbildningsplatser har... Läs hela svaret -
Får jag godkänt i grundämnena?
Hej! Jag går i trean på gymnasiet jag går restaurang och jag känner nu att detta inte var något för mig så jag vill hoppa av men då kommer min fråga. Kommer jag kunna visa mina betyg inom grundämnena om jag söker jobb eller...
Hej,du skriver om att du vill utbilda dig till Väktare.Utbildning till väktare kan finnas inom gymnasieskolans Barn- och Fritidsprogrammet, inriktning Socialt arbete, profil Väktare. Min första tanke... Läs hela svaret -
Reserv, chans att komma in?
Hej! Jag har ansökt en 2 st utbildningar och på den första så är jag på plats 8 som reserv, medan den andra är jag på plats mer än 90... Undrar över.. hur mycket chans har jag att komma in? Tack
Hej,för att någon från RESERV ska kunna antas krävs att någon av de som är ANTAGEN hoppar av utbildningen. Det kan hända att ingen hoppar av och då kan ingen från reserv antas. Om en... Läs hela svaret -
hp reserv 22 efter urval 1, och lite funderingar?
Hej, jag står i kön på ett program på 22;a platsen i reserven i hp kvoten, är det så att jag bara kan komma in om de 21 personerna som står där tackar nej.? Sen har jag en fråga efter urval 2 om folk hoppar av linjen, hur fungerar det...
Hej Kozzi!du får bäst svar på den typen av frågor av de som jobbar med administration kring antagning till den utbildningen där du står som RESERV. Det är, allmänt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga