Tove
    Jag står emellan att gå på en skola med en idrottsinriktning och isåfall gå NA. Men den skolan ligger 5 timmar från där jag bor och isåfall måste jag flytta dit och bo där själv.
    Det andra alternativet är att börja på gymnasium i staden där jag bor och ej behöva flytta, och isåfall gå NA med inriktiningnen samhälle i 2an. För det är den linjen jag helst vill gå. Men här finns inte de NIU för den sporten jag vill.. Jag känner mig kluven eftersom det är ett ganska stort steg att flytta ifrån familj och vänner. Men jag har varit på skolan som ligger 5 timmar bort och den verkar jättebra! Med bra utbildning och möjligheter att träna. Så jag vet inte vad jag ska välja som 1a val. Ska jag söka på idrottsgymnasiumet och prova? Har jag möjlighet att flytta hem och gå NA hemma istället?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Tove,
    jag förstår att det är ett stort steg att flytta och bo själv när du är så ung, men jag tycker du bör titta på det så här:
    om dina föräldrar samtycker /du är inte myndig och om dina vårdnadshavare inte vill att du flyttar, så får du inte det/ - då kommer du att bo själv mån-fredag och komma hem på helger och lov och alla "röda dagar".
    Du bör kunna få plats på NA i din egen kommun i fall du ändrar dig och vill gå gymnasiet nära där du bor. Om eleven flyttar bör hemkommunen erbjuda plats på samma program /i fall det programmet finns i hemkommunen/.
    Mitt råd är att (i fall dina vårdnadshavare samtycker - det är viktigt!!!)
    du söker till skolan med NIU i första hand
    och NA i den egna kommunen - i andra hand.
    Prata först med dina föräldrar, sedan med SYV på din skola /du kan be få ett samtal med SYV med dina föräldrar närvarande, om du vill/ och försäkra dig om att du i fall du ändrar dig senare - att du får plats på NA i din hemkommun.
    Om du får det bekräftat, tycker jag du inte förlorar ngt. på att söka den "avlägsna skolan" med NIU i första hand.
    Att bo "på halv distans" hemifrån /du flyttar ju inte för gott/ utan du kommer ju att komma hem på helgerna - är en mycket bra erfarenhet. Du kommer att växa som person, lära ta hand om dig själv på ett helt annat sätt än när du bor hemma.
    Finns det internat på skolan eller kommer du att hyra rum/lägenhet på orten?
    Om det finns internat på skolan, be att få provbo på internatet minst en natt. Du kan boka "skugga en elev" och vara med en eftermiddag-sova över- och förmiddag nästa dag t.ex. - och då får du känna på hur det känns.
    Det är mina råd till dig. Återkom gärna längre fram och berätta hus det går.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Mina föräldrar tycker att det skulle vara jättekul för mig om jag ville gå där borta, så dom tycker det bara är positivt för mig! Jag har bokat ett möte med min syv nästa vecka då jag ska få hjälp och söka och så. På Skolan med NIU utbildningen finns det internat som jag ska bo på isåfall, så det är bra!
    • Mikael : Att be om att "provbo" på Internatet, tycker jag, är en mycket bra idé! Om det inte finns någon ledig plats på internatet, så kanske du kan få sova i en sovsäck på golvet hos den eleven som du skall "skugga". Det är en nödlösning men kan gå. Alla sätt är bra!... förutom de dåliga! *L* :-)