Tiffany
    Tjena!
    Jag är en 15-årig tjej från Skåne som snart ska söka in till gymnasium. Jag har tänkt gå Estetiska med inriktning Teater. Jag är riktigt trött på min lilla stad och har länge tänkt på att flytta till Stockholm och börja gymnasiet där. Hur ska jag gå till väga? Vilket slags boende är bäst? Kollektivt, en liten etta, inneboende...? Och hur mycket får jag i inackorderingstillägg? Klarar man sig på det eller är det bäst att ha extrajobb?
    Skulle betyda mycket att få svar på dessa frågor! Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, ibland längtar man bort - inget konstigt i det! Det som är viktigt att tänka på är att du bara får Inackorderingstillägg om du söker en skola/program som inte finns i din kommun/samverkansområde. Det brukar inte vara så mycket - ca 1500 så det kan vara svårt att täcka in alla kostnader som uppstår om man bor själv. Vissa skolor har internat - kolla upp kostnader och prata med din familj. Boka tid med din Syv på skolan för att verkligen få reda på utifrån vilka villkor som gäller för dig om du vill välja skola i Stockholm. /Lena, Syv