Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att kunna byta studieort måste några olika "bitar" "falla på plats":
    för det första, så måste ledig plats uppstå som kan fyllas "på" (finns det ingen ledig plats kan man inte byta);
    för det andra, så måste upplägget av utbildningar på olika orter "stämma överens" så att det skulle gå att "hoppa in i en pågående utbildning" utan att vissa delar i utbildningen skulle fattas; även om det är samma utbildning på olika orter, så behöver inte kursinnehåll vara identisk och kurserna kan också läsas i lite olika ordning, så det får de utbildningsansvariga att kika på (i fall ledig plats finns och du ansöker om att byta);
    Om det finns flera personer som konkurrerar om samma plats (t.ex att det finns bara en plats och flera som vill ha den platsen) och att deras tidigare utbildning passar in, alltså var och en av dem skulle kunna hoppa in utan att ngt skulle fattas, då måste de utbildningsansvariga bestämma vem som får platsen. Exakt vilka kriterier de använder sig av i så fall kan jag inte riktigt svara på men jag kan tänka mig att de kan ta hänsyn till de "sociala faktorer" och familjeförhållandena + de praktiska aspekter. Till de praktiska aspekter här t.ex bostadsfråga: i fall hen som vill byta inte har möjlighet att ordna boende på skolorten, och tror eller hoppas att skola ska ordna boende, så kan hen få Nej på sin ansökan, eftersom skolorna brukar, som regel, inte syssla med att ordna boende. Till familjeförhållandena hör t.ex att ens make/maka fick jobb på den "nya orten" och måste därför flytta till sitt nya jobb. För övrigt kan man också åberopa hälsa (t.ex att specialistläkare som specialiserar sig på just "din sjukdom" finns på den nya orten), detta för att bara "dra till" med ett exempel. Vidare kan jag inte utesluta att även tidigare studieresultat kan spela roll i konkurrensen (t.ex om det ingick kurserna i vilka man kunde få högre än endast Godkänt, t.ex man kunde få betyget VG, väl-godkänt så kan den lilla detaljen eventuellt bli avgörande). Du kan kontakta den skolan dit du vill byta och fråga om de har skrivit ner urvalskriterierna om hur de prioriterar i fall flera personer vill byta till deras skola. Jag tror inte det finns några centrala/generella kriterier som skulle vara fastställa för alla svenska utbildningsanordnare. De lokala urvalskriterierna kan dock finnas och det är bäst att fråga om det på just den skolan dit du vill byta.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare