Elev

    Jag ska här och nu den 30 Juni flytta till London vilket betyder att jag inte längre kan gå kvar på min gymnasieskola här i Sverige. Då jag helst inte vill gå om mitt första år i gymnasiet tänkte jag fortsätta med den svenska utbildningen även i London. Jag hade först tänkt att gå på Svenska skolan London men då det är väldigt dyrt har jag tyvärr inte den möjligheten. Mitt andra alternativ är då att plugga vidare på samhällsprogrammet på distans i Korrespondensgymnasiet. Min fråga är då, kommer detta påverka vilket universitet/högskola jag kommer in på om jag väljer att plugga vidare i Storbritannien? Alltså, kommer det faktumet att undervisningen sker på distans och är svenskt att påverka något?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kira,

    om du uppfyller kraven för gymnasieexamen, får du ut Examensbevis. Att man läst på distans gör inte examensbeviset "mindre värt" utan det ger samma behörighet som om du läste på plats på skolan (i alla fall enligt vad jag känner till).
    Om man med svensk gymnasieutbildning vill läsa på högre nivå utomlands, kan UHR skriva ut Intyg om att man är (i Sverige) grundläggande behörig - se information på uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg-for-utlandsstudier och så vitt jag vet får du det intyget om du får examensbevis från korr-on-line också, här borde det inte vara någon skillnad.