Linda
    Jag går i tvåan på naturbruksprogrammet inriktning djurvård. Trivs inte alls och har en fråga angående det. Finns det något alternativ som kan innefatta att flytta ifrån Sverige och plugga utomlands? Min familj bor fortfarande kvar i Sverige. Hur går man till väga eller finns det en chans?
    • Milla : Beroende på varför du inte trivs på skolan nu, kanske kan man hitta olika lösningar. Du får gärna återkomma och berätta lite mer. Då blir det lättare för oss att ge dig ett bättre svar, mer tips och hjälp.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linda!
    Jag beklagar att du inte trivs på skolan. Tror du att något kan göras åt det? Vad skulle behöva förändras för att du skulle kunna börja trivas?

    Du är 17 år och fram till du fyller 18 år får inte du fatta så stora beslut på egen hand - utan dina föräldrar/vårdnadshavare måste godkänna det. Det vet du kanske redan själv, eller hur?

    När du blir 18 år kan du bestämma själv, utan att behöva fråga dina föräldrar om lov. Men då handlar det om att ha råd. Har man råd, då kan man hyra eller köpa bostad och betala terminsavgifter på en privat skola, som man vill gå på. Har man inte råd, då blir det väldigt svårt.

    CSN's regler för studiestöd vid studier utomlands kan du läsa här: http://www.csn.se/utomlands

    Det kan finnas lite olika möjligheter att läsa utomlands på gymnasienivå - men det blir aldrig gratis. Det är billigare att använda sig av olika program och projekt - som t.ex. http://www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa men det handlar om att uppfylla vissa villkor, t.ex att ha godkänt betyg i Franska, Spanska eller Tyska 3 (just i detta fallet).
    I andra program och projekt måste man kunna uppfylla andra villkor och det handlar oftast om att läsa ett år utomlands. Det är många som söker och det finns inga garantier på att komma med.

    Om du söker till en Svensk skola utomlands (se vilka skolor som finns inom den kategorin: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=&county=UTOMLANDS&order=school ) då behöver du inte betala terminsavgifter, dvs undervisning blir gratis & du kanske kan få extra bidrag från CSN men det är näst till omöjligt att få det helt gratis. Vissa utgifter kommer inte att täckas med de pengar du kan få från CSN.

    Ett annat alternativ är att du söker jobb utomlands. Det är lättare om du fyller 18 år - att få jobb både i Sverige och utomlands. Om du får jobb utomlands, kan du betala för bostad och kan kanske också hitta möjlighet att jobba och studera samtidigt.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Du får gärna höra av dig igen: du kanske hittar info om hur man kan läsa på gymnasiet utomlands på ett billigare sätt än det sättet som vi känner till eller så har du andra frågor till oss.

    Lycka till!
    ANNA
    • : Det är svårt att hitta alternativ för gymnasiet, jag menar hitta ngt annat om man inte vill gå på gymnasiet! Då borde gymnasiet bli obligatorisk. Det är lite konstigt att man ej behöver gå på gymnasiet, men vad ska man göra i stället?:(