Linnea
    Jag vill testa att studera parallellt med mitt nattarbete och har därför sökt in till en kurs på ett halvår. Men om jag inte klarar av kursen och känner att jag behöver hoppa av, Vad blir följderna? Har jag svårare att komma in på andra kurser ect? Jag har inte CSN eftersom jag jobbar så den påverkas inte eller? Finns det någon tidsspann där det är okej att hoppa av? Kommer det synas att jag har hoppat av en kurs någonstans och i sånnafall hur kan det påverka mig i framtiden?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!

    Om du inte tar studiemedel, så är det bara att "köra på" allt du orkar! och skulle det bli så att du vill hoppa av, så meddelar du dn högskola/universitet om det och då är det "färdigt". Om du inte får betyg på någon avslutad kurs, kommer inga högskolepoäng registreras i LADOK (databas där högskolepoäng registreras).

    Du får inte svårare att komma in på en annan utbildning om du har hoppat av en högskoleutbildning. Du konkurrerar i framtiden om en utbildningsplats precis som "alla andra" - med dina betyg och/eller med resultat av högskoleprovet.

    Vi får givetvis hoppas att det går bra och att du får godkänt betyg på din kurs! Ang. betyg så är det allt som oftast endast "Godkänt" eller icke-godkänt som man kan få på högskolekurser. Men det finns ett mindre antal kurser på högskola som även har "Välgodkänt" som ett möjligt betyg /men de är inte så många/.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV