Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jelena!

    Om eleven är född 1996, fyller hen 20 år detta kalenderåret, dvs 2016. Enligt reglerna "tillhör" eleven Komvux från 1 juli det kalenderår som hen fyller 20 år, dvs från 1 juli detta året (oavsett när på året hen fyller).

    Detta innebär att eleven måste bli antagen till ungdomsgymnasieskola innan 1 juli 2016. I annat fall blir hen, precis som du skriver i din fråga, "för gammal för att läsa på gymnasiet", utan bör söka till komvux eller till en folkhögskola.

    Eleven får, alltså, inte antas till en gymnasieskola efter sista juni det kalenderåret som hen fyller 20 år.

    Nu är det vara en månad kvar tills läsårets slut och frågan är om rektor hinner och vill ta in eleven på gymnasiet. Eleven måste i så fall "hoppa in" i slutet av åk1 och hur ska hen klara av åk2 nästa läsåret, när hen inte läste åk1 på ett nationellt program?

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Vänligen

    Julia Syv