Tova
    Hej.
    Jag har hittat ett gymnasie som jag tycker passar mig bra. Problemet är att det blir en bit resväg. Det blir buss och tåg och antingen en buss till eller att gå en bit. Dessutom har jag skilda föräldrar och från min pappa kommer det ta en timme att resa till/från skolan men bara ca 45 min från min mamma.

    Är det för lång resväg för att orka med andra saker? Ska jag kolla på andra närmare skolor? Det enda är att den närmaste skolan som inte kräver lång resväg är en skola som inte matchar mina ambitioner.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tova,

    går du i åk8 idag? Det frågar jag för att nya gymnasieskolor kan faktiskt öppnas och utbildningsutbud på de befintliga gymnasieskolorna kan förändras. Det är fram till första dagen i valperioden inte helt klart vilka utbildningar (program och inriktningar samt valbara kurser) som kommer erbjudas på skolorna från hösten 2018.

    Det är bra att du tittar på de olika alternativen redan nu. Du kommer väl att gå på gymnasiemässor och öppna hus? :)

    Att pendla 45 min och även en timme till sin gymnasieskola är inte alls ovanligt. Givetvis kan det ta på krafterna att lägga lång tid på att pendla. Så, om det går att undvika det, så är det ju bättre. Men det är också viktigt att trivas på sin gymnasieskola! Dock känner vi till situationer när elever upplevde att trots att de trivs mycket bra med sin utbildning, så orkar de faktist inte pendla hur långt som helst...

    Sedan är det också olika: man man sitter en timme på tåget eller om man under den timmen får byta flera ggr - från buss till tåg- till buss- och annat tåg... Byter man flera ggr upplevs tiden som inte så lång men å andra sidan, kan man inte hinna göra läxor eller fördjupa sig till någon uppgift eller läsa en bok - i mer än några få min (för att sedan ska man byta).

    För att testa om du skulle orka pendla - så kanske du kan försöka få PRAO plats nära den gymnasieskola där du vill läsa och du pendlar i så fall till din PRAO plats - så får du testa "på riktigt" om du skulle orkan pendla... givetvis är det skillnad att pendla i en vecka eller i 3 år... men att tea i en vecka är i alla fall bättre än att inte testa alls. :)

    Bästa hälsningar

    ANNA